Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, March 29, 2006

Nya tag med Freddie!

I morse tog husse Sabinapromenaden för han skulle jobba hemma så jag kunde gå på kurs. Själv tog jag med Freddie ut med nya idéer om hur promenaden ska gå till. Jag har gått tillbaka lite i träningen och belönar väldigt ofta kontakt. Dessutom så kortar jag in kopplet så att inte Freddie kan rusa iväg med nosen i marken direkt han fått sitt godis. Han måste ta kontakt och "be om lov". Jag bestämmer när vi går vidare. Det här går över förväntan och det har blev en mycket trevligare promenad. Men när vi går utmed fältet där "alla" traktens hundar går är det svårare. Så där försöker jag hitta på roliga saker att göra. Idag fick Freddie sitta kvar medan jag gömde bollen i snön. Jag måste nog utöka sökrutan för han går nästan rakt på trots att jag lossaslägger bollen på flera ställen. Han är i alla fall duktig på att sitta kvar tills jag säger JAAA! Sen fick Freddie busa med bollen och så hade vi lite dragkamp. Men så kom cockern Olle på gångvägen och Freddie glömde helt bort vad han höll på med. Nu passa jag på att träna att omfokusera och locka med mig Freddie bort från Olle och belönade kontakten. Det gick bra. Bollen blev kvar på stigen så jag passa på att skicka Freddie att hämta den med ett linjetagstecken. Efter lite mera bus så fick han sitta still och sen lov att springa fram till Olle. Olle var måttligt road av den intensiva uppvaktningen. Freddie blev alldeles uppspelt och for runt med rest ragg. Men han går snabbt att lugna och så gick vi hemmåt med fin kontakt.
Efter tips från AOH-kompisen Sverker så har jag börjat att hela tiden sätta Sabina i främsta rummet. Freddie har en förmåga att ta plats och oftast låter både vi och Sabina honom göra det. Men nu har jag börjat att putta bort honom och verkligen ägna mig åt Sabina. Jag hoppas det ska ge resultat.
Igår tränade vi apportgrepp med dummyn och klicker. Nu börjar Freddie bli väl het så de här övningarna får nog liggapå hyllan och mogna. Ibörjan greppar Freddie fint och kan hålla någon sekund. Men efter några försök springer han iväg och bollar med dummyn och då får jag ta den och göra paus. Igår fortsatte bollande även efter pausen så jag bröt helt. Tänk att en dummy kan vara så laddad. Det kan ju bero på att vi leker med snörbollen och gömmer den men ska man inte kunna ha några lekföremål? Får ta mig en funderare på hur jag ska göra.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home