Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, April 21, 2006

Apporteringsträning vid BBK

Igår var vi iväg till Botkyrka BK igen för träning. När jag kom så pågick linjetagsträning för fullt. Lena hade med sig Brave och jösses va stor han har blivit. Fin är han också. Pint har musklat på sig ordentligt över vintern och blivit stora karln.
Ja vi hängde också med på linjetaget som var ca 75 m (jag och avstånd) över ett fält och med ett stort dike mitt på. Vinden kom från vänster så jag valde att skicka lite åt höger. Det gjorde att Sabina sprang rakt på och jag peppa henne med mitt framåt som känns urlöjligt, men det funkar. Efter den här övningen la vi ut ett stort sök över ett fält och in i skogen över ett vattenfyllt dike. Jag skicka som andra hund och Sabina sprang rakt ner mot skogen, tvärnita vid vattnet och sprang sedan åt sidan för att komma runt. Hitta snabbt en apport och kom tillbaka. Sen var det samma sak igen men sista gången kom hon faktiskt över vattnet tillbaka. Stanna för att ruska sig men jag vråla nej och blåste inkallning så då behöll hon dummyn i munnen och ruska sig lite halvhjärtat. Hon fick hämta 3 och sen var jag nöjd. Vi avsluta med lite lugn och passivitet medan vi prata om vårens planer. Imorse tänkte jag bara ta en kortis men Sabina verkade pigg så jag fortsatte min inriktningsövning som jag kört några dagar nu. Ökade avståndet några meter och då blev det svårare igen. Vi fortsätter traggla.
Med Freddie tränar jag inkallning och nu börjar han fatta att han ska till mig och inte förbi mig. Busa lite med en snörboll i kopplet och fick Freddie att komma med leksaken så att leken ska fortsätta. Han fattade snabbt och vi hade en rolig stund. Till sist tränade jag lite sitt med pipa och handtecken för första gången. Det fatta han direkt för han går nog mer på handtecken än ordet sitt.
Köket framskrider och beräknas vara klart onsdag nästa vecka. Lite tröttsamt att leva i kartonger och att äta i soffan. Hundarna gillar det för dom har tillåtelse att tigga där och det utnyttjar dom.
Imorgon är det dummyjakt i Rimbo i labradorklubbens regi. Det ska bli jätteskoj och jag hoppas på en riktigt rolig och trevlig dag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home