Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, April 18, 2006

Köket & Påsken

Ja det har hänt en hel del sedan sist men jag börjar med dagen. Niklas har varit flitig och rivit kök i helgen medan jag, Filip och hundarna haft det mysigt på landet. Ikväll var det planerat för spackling av väggar men i morse ringde en kille och sa att dom skulle börja monteringen imorgon. Det var planerat till nästa vecka och inget kök fanns att montera. Men han kollade och jo det skulle komma idag. Och mycket riktigt dök det upp en container här runt lunch. Så nu vet jag inte om det går att spackla eller göra någonting. Måla får vi göra efteråt, det är inget att göra. Men det är ändå skönt att få upp köket så snart som möjligt för det är inte kul att allt är nedplockat och står i kartonger. Igår blev det smörgåsmiddag framför tvn och så har vi ställt in oss på att ha det några veckor.

Helgen då, Filip och jag for till landet i torsdags och det regnade och var kallt. Skönt ändå att komma ut men man fick sitta inne och elda så vi fick det varmt. Freddie var överlycklig över alla ytor att springa på och den spännande skogen in på knuten. Sabina var också glad och sprang runt och visa Freddie alla spännande ställen. När vi slog på tvn var det bara brus. Efter ett samtal hem konstaterades att det analoga nätet släckts ner på landet så vi fick tillbringa kvällen med alfapet istället. Bra mycket roligare och trevigare än att sitta och glo på burken.
Men sonen ville ha tv så det bar in till Eskilstuna på långfredagen för att köpa box. fullt med folk och allt öppet, vad är det som händer. Boxen inhandlades och sen skulle vi handla lite på Willys där vi stöter ihop med våra kompisar som just flyttat till Esklistuna. Vi var ju tvugna att hänga med dom hem och se lägenheten på Tunavallen. Så fint, högst upp i ett av tornen.
Tillbaka på landet så funka inte boxen så det blev en till myskväll och tidig sängång för min del. Min förkylning blommade ut så jag var inte alltför pigg. På lördagen sken solen och det var årets hitills vamaste dag. Jag vägrade åka in till E-tuna igen och istället tog jag ut hundarna och träna. Sabina fick målträning. La ut 3 dummies vid en sten lite utspritt och så en vid en annan sten 15 m åt vännster. Skicka till första stenen på linjetag och ökade avstånden för varje skick. Fjärde gången var det tomt och när jag såg att Sabina började misströsta blåste jag stopp. Sabina stanna direkt och kolla in mig. Sen börjar hon såklart tänka själv men jag blåste igen och fick henne att stanna. Skicka på vänster och så hitta hon den sista dummyn. Med det var jag nöjd. Freddie fick komma ut i skogen i koppel och sedan sitta still i en solig glänta medan matte läste läxa. Det var riktigt skönt. När han haft det tråkigt en stund fick han gå lös hem och jag utnyttja att Freddie inte hittar och fick bra följsamhet.
På eftermiddagen fick hundarna vara ute på tomten och Freddie visade att han minsan var en god viltfinnare. En lagom mogen råtta kom han bärande på och ville stolt visa upp. Jag kunde inte förmå mig att ta emot den då det vände sig i magen. Men han släpte den och Filip var snäll och bar ut den i buskarna. Men snart hitta Freddie den igen så den här gången åkte den långt in i buskar som aldrig någon kommit på idén att forcera, förrän nu. Tredje gången gick jag över vägen och en bit in i skogen och sen var det förbud att gå ditåt.
Ja så förflöt helgen tills det var dags att åka till Katrineholm och kursen men mer om det imorgon.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home