Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, April 20, 2006

Bortlottad igen!

Idag är jag lite besviken. Jag har blivit bortlottad från båda proven jag anmält mig till i vår och nu finns det inga fler i Östras region att anmäla sig till. Knasigt system det här att man måste betala in i förväg innan man vet om man kommer med. Det gör ju att man inte kan anmäla sig till hur många prov som helst. Dessutom ville jag bara starta på ett och vågade inte gardera med fler än ett prov extra. Södertäljeprovet hade jag sett fram emot eftersom vi jagar där på vintern. Men nu får vi komma igen i höst. Vi har i alla fall kommit med på WT nästa helg. Det ska bli kul och vi är flera från träningsgänget som ska starta. Och på lördag är det dummyjakt i Rimbo, det ska bli skoj. Vi har även anmält ett lag till Östras uttagning till Lag-SM. Vi ser det som ett utmärkt träningstillfälle och en rolig dag. Så det händer kuliga saker ändå men ett pris på jaktprov hade suttit fint.

Sabina och jag har tillfälligt lagt lydnadsträningen åt sidan för apporteringsträningen. Vi måste finslipa nu inför alla tävlingar. Den här veckan filar jag på linjetagen. Målet är att lära Sabina att titta i den riktning jag pekar. Jag sätter upp 2 dummies med lite avstånd och så pekar jag och berömmer när hon tittar på rätt dummy. Sen sträcker jag på mig för att sedan peka på den andra dummyn. Beröm igen när hon tittar. När det funkar så minskar jag avståndet mellan dummiesarna. Ibland skickar jag för att kolla att Sabina fattar. Idag fick jag varva övningen med lite roliga markeringar och stoppträning med boll för det snöregnade och var inte kul att vara ute alls. Det här går bra och Sabina fattar snabbt.

Freddie tränar jag inkallning med. Han har börjat glömma bort vad han skulle göra när han ramlar på någon intressant doft så jag får öka kraven lite och påminna honom. Han har också en förmåga att komma i full fart men sedan fortsätta förbi mig. Det är ju så kul att springa, så det här jobbar vi också med. Kontaktträningen går utmärkt och Freddie går fint i kopplet nu och tar ofta spontan kontakt. Nu känner jag att vi kan ge oss ut i lite mer störande miljöer igen. Niklas har börjat gå ut med Freddie och ofta när jag kommer hem med Sabina har dom varit ute och jag får rapporter om hur duktig Freddie varit :-). Det här är jättekul och jag gissar att Freddie kanske kan få husse lite mer intresserad av hundträning. Det går åt rätt håll i alla fall.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home