Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, April 24, 2006

Dummyjakten

I lördags var det dummyjakt. Solen sken och starten var kl 11 så det kändes så bra och avslappnat och upplagt för en toppendag. Helene och Pint åkte med mig och det är trevligt med lite sällskap. Men som vanligt har vi så mycket att prata om att jag missade avfarten till E18. Men det ordnade sig och vi var på plats i god tid. Det var toppenmarker utanför Rimbo som tävlingen gick på. Jag fick starta i samma grupp som Jill och Peter och det var kul. Freddie fick sitta i bilen för det blev för mycket störning för Sabina att ha honom hoppande omkring. vi började med en dirigeringsövning och jag valde den näst svåraste där en dummy kastas som störning och så skulle man skicka på linjetag. Sabina drogs mot den kastade men lyssnade på mina signaler och kom sedan rätt. Men söksignalen funkade inte klockrent och hon hade dessutom otur att inte få dummyn i näsan men den kom in inom de utsatta 2 minuterna. Nästa station var markeringar och jag valde trippeln. Den visade sig svårare än jag trodde. Ettan och tvåan kom in utan problem men sedan skulle Sabina tillbaka till ettan och leta. Jag blåste och vifta men det hjälpte inte alls så tillslut fick vi ge upp. Jag var lite slarvig i skicken måste jag erkänna. Det blir lätt så i stridens hetta. 3:e stationen var en dubbel med linjetag och markering. Jag valde den svåraste vilket visade sig vara otaktiskt. En dummy kastades i vattenbrynet och sen skulle först en dummy som låg på andra sidan ett dike in. Sabina vek så klart ner mot vattnen men jag fick stopp på henne och till slut över diket. Hon sprang rakt över den utlagda dummyn men missade den. Tiden var ute så jag beslöt att inte bråka mer på henne och hon fick hämta dummyn nere vid vattnet. Ingen idé att blåsa sönder en hund som redan nollat. Helene och Pint däremot lyckades med dirigeringen även om dom inte höll tiden. Det var ett mycket bra dirigeringsjobb! Eizor tog tillfället i akt med ett rejält dopp när tillfälle bjöds. Härligt att se hans vattenpasion.
Efter en kort rastning av Freddie så gick vi till söket och där fick vi vänta. Sabina tuffa på och hittade 3 inom utsatta tiden och det var bra jobbat. De flesta fick bara in 2. Hon fastna en gång på en doftfläck men efter en skarp tillsägelse fick jag igång henne igen. Kul var också att hon inte gav upp när hon fått vittring utan låg kvar och sökte tills hon hittade dummyn. Sista stationen var lydnad och jag valde igen den svåraste. Först skulle man gå ut med hunden mellan en bur som innehöll en stor falukorv och en dummy. På den nivån jag valde så skulle man få hunden att apportera en dummy som låg 20 m till vänster om den andra dummyn. Nu var Sabina trött i huvudet och istället för att sticka på min signal vände hon om och börja nosa. Jag röt i med ett NEEEJ! Berömde när hon lyssnade på pipan och faktiskt sneddade hon ner och tog rätt dummy. En härlig avslutning. Måste verkligen berömma arrangörerna för de roliga lydnadsrutorna. Alltid något nytt klurigt.
Vi slutade på som 9 med 49 poäng och med det är jag jättenöjd. En jätterolig dag som jag är så tacksam för att lrk/Östra arrangerar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home