Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, April 30, 2006

Working test och födelsedag!

Imorse fick jag sovmorgon. Det var nog den bästa födelsedagspresenten. Mins inte sedan när efter att Freddie kom in i mtt liv jag fick sova sist. Min gulliga man sov med hundarna nere i vardagsrummet så att jag skulle få vara ostörd. Låter kanske lite knasigt att han skulle behöva sova där men om hundarna är ensamma står Freddie och gnäller i trappen och då kan inte jag sova. Nu gnällde han bara en gång. Kl 9 väktes jag av sång och 2 glada hundar hoppade upp i sängen så jag fick ta skydd under täcket. Det var mysigt med frukost på sängen och sen få ligga kvar och läsa tidning och dricka kaffe. Ikväll ska vi ut och äta Japanskt och sen ska Niklas spela på Broder Tuck i stan och jag åka och kolla. Nu får jag massor med pluspoäng att utnytja till hunderiet :-).

Igår var vi på working test ute på Lidingö. Dagen startade med regn och det var en besvikelse. Hade hoppats på samma härliga väder som förra helgen. Båda hundarna skulle med då resten av familjen skulle iväg på annat och Freddie kan behöva vvänja sig vid att ha det tråkigt i bilen. Det var samling kl 8 och då hade det slutat regna. Träffa träningskompisen Gisela som tyvärr startade i en annan grupp. Vi bestämde att stråla samman efter första stationen. Jag gick bort till dirigeringsrutan. I nybörjarklass skulle man skicka ut till en dummy spm låg 15-20 m ut mellan 2 stubbar. Skicka på ett perfekt rakt linjetag men Sabina fick ingen vittring och stanna inte direkt på stoppsignalen heller. Sen fick jag skicka än hit än dit, helt enkelt för att Sabina har för lång stoppsträcka. Söksignalen satt inte heller så bra. Har inte tränat den så mycket på sista tiden. Men tillslut hitta hon dummyn och enligt domaren tyckte han att hon lydde mina signaler bra men var lite omständig. Vi fick 12 poäng.
Nästa station var vattnet där Sverker dömde. Sabina var jättehet och pep tydligen lite under fotgåendet. Apporteringen var snabb och trots att det var en backe att springa uppför med apporten släppte hon inte för att skaka. Äntligen! Hon hade tydligen pipit lite när hon gav sig av också vilket jag inte märkte. Det blev i alla fall 14 poäng. Nu gick vi och satte oss i kön till det riktade närsöket. Det var många före men jag ville ta söket innan Sabina tappa för mycket ork. Tänkte att det var bättre att ta de motiverande rutorna sist. Söket var i en liten skogsdunge där man grävt ner apporterna. Sabina sökte länge och väl och det gick lätt att få henne att stanna i området. Till sist hittade hon en dummy men jag märkte att hon tyckte det var konstigt. Hon skulle så klart springa tillbaka dit jag hade stått när jag skickat henne. Försökte få Sabina att hitta en till men det gick inte. 5 ynka poäng fick vi för det.
Nu var det lunchrast och Sabina fick vila i bilen och Freddie komma ut och lufta. Det verkade inte gå någon nöd på honom.
När jag ätit klart gick jag bort till walk-upen. Jag fick gå i par med Patricia som har en öppenklasshund. Sabina är stadig numera så jag tyckte inte det gjorde något. Då fick hon hämta först också. Som vanligt gick hon framför i fotgåendet. Blir galen på det. Det är just på walk-uper hon är så omöjlig. Hon fick sin apport och trots att jag tyckte hon titta på skjytten hela tiden så spikade hon den i full fart. Fick mycket beröm för det. Men fotgåendet drog ju ner poängen till 14.
Till sist var det bara markeringsrutan kvar. Jag kände mig helt lugn för det är Sabinas paradgren. Apporten hamnade i en gata mellan 2 skogsdungar och med ett staket som avgränsare bakåt. Sabina for iväg med god fart men stanna inte förän staketet tog emot. Där börja hon leta. När hon fastna i en doftfläck försökte jag få henne närmare men nu var hon trött och less. Fick henne tillbaka men hon lämnade området ganska snabbt och jag fick ge upp. Jag var jättebesviken när Sabina skött sig så bra på de andra rutorna men det är ju som det är. Jag tror det är pipan som är boven. Hon tål inte så mycket styrning på en dag. Hon har inte heller den uthållighet och motivation som krävs för att klara en lång dag med många svåra moment. Jag är trots det tråkiga avslutet nöjd med hennes arbete och tycker vi har gjort framsteg sedan i höstas. Totalt fick vi 45 poäng.
Det var en jättetrevlig dag och det är så roligt att sitta och prata och träffa nya och gamla bekantingar. Jag hoppas att det blir fler WT på Lidngö för det var trevig arrangerat och bra domare också. Jag gillar verkligen att Svenska domare anstränger sig och förklarar vad dom tycker är bra och vad som är mindre bra. Det gör att man lär sig en massa på att delta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home