Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, May 18, 2006

Sökträning och miljö

Igår tog jag med Freddie upp till Högdalen för jag behövde gå till bankomaten. Det var länge sedan vi miljöträna där men det gick bra. Freddie höll kontakten bra men det var så spännande med alla människor och en liten hund som skällde konstant på Freddie. Jag satte mig på en bänk och så fick Freddie sitta mellan mina knän. Det går bra, han slappnar av men kan inte släppa uppmärksamheten på allt som händer. Är ändå nöjd med att han kan sitta lugn. Han fick sitta i bilen medan jag handlade och när jag kom tillbaka så sov han.
Sabina hade fått kvala in till kvällsträningen genom ett lydnadspass på morgonen. Jag hade ingen lust att ge mig iväg med en totalt omotiverad hund så jag körde lite fotgående, fjärrdirigering, inkallning med ställande och ställande under gång. Allt gick kanon och det var full fart på inkallningen. Frestades att kalla in henne när hon stannat och belöna först när momentet var helt klart och det gick perfekt. Avståndet är fortfarande lite kort men vi är på gång. Sabina hade i alla fall kvalat in för kvällsträningen. Vi blev lite sena då vi har det lite stökigt hemma just nu. Jill var snäll och vänta på mig så att jag inte skulle gå vilse i skogen. Var kanske ingen bra idé då Jills lokalsinne inte är det bästa :-). Det blev fotgående fram till platsen där vi skulle träna. Väldigt svårt för Sabina och nyttig träning. Kom fram till att bästa metoden var att stanna och sätta henne varje gång hon halkar iväg. Jag ska nog lägga krutet på den träningen framöver för det är vårt svaga moment. Det blir mycket bråk som går ut över själva apporteringen. Och mycket riktigt så var inte heller Sabina särskilt motiverad idag. Det var ett litet sök med 5 apporter utlaggt på ett kalhygge. Sabina hittade ganska snabbt 2 men sedan börja hon nosa runt, rulla sig i skit, äta gräs etc. Kallade in och skicka om. Fick efter mycket möda in 2 till och sen tyckte jag det räckte. Disa fick plocka in den sista som var lite svår. Efter det satt vi och prata medan de andra jobbade. Det blev fotgående tillbaka till bilen igen med avslutande lek med Alice och Chelsea. Sabina stackarn har inte en channs att komma ikapp och skäller av frustration.
Det blev en trevlig träningskväll och bra ordnat och förberett, tack Jill & Peter. Ikväll ska Peter och jag gå på hagelskyttekurs. Hoppas det slutar regna till dess.

1 Comments:

  • At 8:55 AM, Anonymous Anonymous said…

    Lokalsinne??
    Är som sagt glad om jag hittar till jobbet på morgonen! :o)

    Ha en skön helg!

     

Post a Comment

<< Home