Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, May 04, 2006

Sista genrepet innan lag-SM uttagningen

Igår var vi iväg till Södertälje igen för ett sista genrep med laget Uppstickarna. Alla var på plats + en liten hejarklack bestående av Lotta och Kristina som hjälpte till med lite kastning och att bedöma hur det såg ut. Vi började med en liten stadgeövning där vi gick på linje och Lotta kasta apporter som vi förare fick hämta. Sabina gick fint fot efter att ha fått min keps på nosen några gånger. Det peps en hel del också. Efter det gjorde vi en dirigeringsövning där vi gick ut från startplatsen och kastade in dummies på 3 ställen. Varje gång gick vi tillbaka till starten innan vi gick ut till nästa ställe. Noga ska det var när vår lagledare Lena är med. Det är bra det att det inte blir något slarv. Vi turades om att skicka hundarna och alla fick hämta en vid varje ställe. Första 2 gick väldigt bra med Sabina men den sista missbedömde jag lite i skicket och hon kom snett och drog till mittenplatsen. Det blev en hel del blås, springa ut och tillrättavisa innan hon hitta en apport. Det är helt klart sidodirigeringarna som inte sitter men det är sent att göra något nu. Jag har inte tränat det alls sedan i höstas och det är verkligen något som måste underhållas. Sabina tittar åt rätt håll men sedan springer hon åt andra hållet.
Eftersom Peter hade kvar bumberboy passa vi på att träna långa dubbelmarkeringar. Sabina markerade den första men när den andra gick så stack hon med sådan fart att jag blev alldeles paff och handfallen. Fick inte luft förän hon var nästan framme och då strunta hon såklart helt i mig. Fick springa ut och ta henne och sen fick hon komma tillbaka och stå över ett kast. Andra gången var jag med och Peter la in en liten paus mellan de båda apporterna och nu spika hon båda utan hjälp. Härligt!
Vi avslutade med låååånga linjetag. Kastade en massa dummies i en skogskant och så backade vi utmed åkerkanten. Första skicket på 100 m gick strålande, andra på 150 m var mer tveksamt och det sista på 200 m fick jag pressa på ordentligt. Sabina stanna flera gånger men fortsatte ut när jag ropa frammåt. Hon lyckades till slut och med det var jag jättenöjd. Det var ett roligt avslut på träningen. Tog och stretcha Sabinas ben för en gångs skull och dom var så mjuka och fina.
Freddie var med och satt i bilen. Han började tjuta när jag gick iväg med Sabina. Har aldrig hört honom så förut. Förmodligen var det för att han inte fått komma ut en stund som han brukar. Han fick komma ut efter träningen istället och sitta och mysa i min famn. Han spana såklart in Chealsee (stavning?) som bara är ett år men det gick inte och med vår passivitetsövning som vi kört sedan han var liten plutt så lugnar han sig direkt.

Och idag blev monteringen av köket klart. När jag kom hem kunde jag äta middag vid köksbordet igen, underbart! Men nu ska det målas och så ska handtagen monteras när dom kommer. Vi fick ju fel. Sen ska jag lägga ut bilder på hur det blev.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home