Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, May 12, 2006

Apporteringsträning

Igår var vi iväg och träna med delar av "gänget" + några nytillkomna. Uffe & Lotta får räknas till nyingarna och även Maria som inte varit med så många gånger. Dessutom var Jaana där med sin Milou. Jaana är min första träningskompis men saker hände som gjorde att hon fick annat att tänka på än hundträning. Det är jättekul att få träna med henne igen.
Sabina var helt uppe i limningen när jag tog ut henne och gjorde nosutfall (med det menar jag att hon kastar sig mot doftfläckar). Hon fick faktiskt några chanser men sen gav jag upp och slängde in henne i bilen igen och tog ut Freddie istället. Oj vilket liv det på henne. Hon är verkligen envis och satt och skällde länge och väl. Undertiden satt Freddie lugn i min famn. Ja han var nog sugen på att hälsa på Milou och kolla in vad alla gjorde ute på fältet. Specielt den där roliga Eizor. Men passivitetsträningen vi gjort sedan han var valp får honom att inse att det bara är att gilla läget och sitta hos matte.
Till sist lugna sig Sabina och la sig ner. Då fick hon komma ut. Undrar hur många gånger jag ska få göra så här för att få henne att fatta. Maria sa att det tar 3 ggr för en hund att befästa ett beteende och sedan får man göra rätt 200 ggr för att få bort det. Då har vi 198 ggr kvar då.
Sabina fick göra ett lite större sök och sedan hämta in 2 som var kvar på ett mindre. Hon är lite seg och nosig och skulle varit skendräktig nu om hon inte var kastrerad. Efter lite paus så la vi ut en massa dummies vid en sten mitt på fältet. Sen turades vi om att skicka på linjetag från olika avstånd och vinklar. Mycket bra övning och hundarna blir konfunderade när man byter sida. Sabina var duktig och jag var nöjd.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home