Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, May 16, 2006

Träning med Freddie


Träningen med Freddie är så rolig nu. Allt tragglande med grundträning börjar ge resultat. Jag får treva mig fram med Freddie och det blir mycket funderande på hur jag ska träna rätt. Det här med grundträningen i apportering står inte heller så bra beskrivet i böckerna. Det står typ, se till att grunderna sitter innan du börjar träna med apporter. Men hur kommer man dit och vad är den bästa grunden? Till min stora hjälp har jag en artikel av Thomas Stokke som publicerats i Canis. Han skriver där mycket om själva grundträningen och vad som är viktigt för en fågelhund att kunna. Detta diskuteras mycket med Jill som har samma träningsfilisofi som jag och så får jag många goda råd från Pernilla som skriver utförligt på sin hemsida om hur hon grundtränar sina hundar.

Idag var jag ute med Freddie i vår skogsbacke. Tanken var att jag skulle ta lite fina bilder så han fick springa fritt. Men han tar kontakt hela tiden och det är bara positivt. Jag tog tillfället i akt att hitta på lite godissök när han kom. Sen tog jag fram snörbollen som han gillar och gömde i risbusken. Han bli så glad och stolt när han hittar den och lyckas få fram den. Sen springer han runt och då kan man ta avståndsbilder. Nu blev det i alla fall en bild på när vi satt och vila oss i gräset efter allt spring.
Jag tränar mycket kontakt och skvaller och igår fick jag kvitto på att min träning fungerar. Först så följde hundarna med mig i bilen när jag skulle handla. När vi kom hem igen så kom labben Lisa med husse och matte i släptåg. Dom ville prata. När Sabina lugnat ner sig och hundarna satt lugnt och tyst och tittade fick dom komma ut en i taget. Freddie tyckte Lisa var jättekul och blev alldeles i gasen så jag kallade på honom och satte honom en stund. Inga problem att sitta där och titta när dom andra 2 busade. Sen fick han varsågod och jag gjorde om. Samma sak igen. Han är så duktig. Sabina klarar inte alls det där. Hon kan sitta typ 2 sekunder innan hon försöker resa sig igen. Senare på kvällen gick jag ut med Freddie på ängen och han fick vara lös. Då kom schäfern Ceasar på andra sidan och Freddie for iväg mot honom men stannade efter 20 m. När han vände sig om mot mig berömde jag och då kom han som ett skott. Duktig hund. Precis som jag vill ha det. Fast kanske skulle han låta bli att springa fram överhuvudtaget.
Jag har börjat träna Freddie att sätta sig när han vill ha något. Jag lägger ut en godis eller leksak och så fort baken nuddar mark säger jag jaa. Det här tänker jag utöka till svårare situationer och mer frestande saker. Jag har försökt med doftfläckar också men Freddie är för snabb(eller jag för långsam). Jag kan också läga en leksak bakom oss och när Freddie går perfekt fot så får han ett jaa som belöning. Det är en lek han gillar.
Nu har jag tagit tag i klickerträningen igen. Freddie greppar fint men springer gärna runt med apporten så kriteriet är att han ska stå still och hålla. Det börjar funka nu men sen bytte jag miljö till hallen plus att jag stog upp och då blev det svårt igen. Men vi fick det att funka där med. Sabina vill också vara med så jag tog och körde lite fjärr med henne. Hon ska ställa sig från sittande. Det kan vi jobba med. Annars får hon stå över träning. Hon är så seg och trist just nu. Hoppas det går över snart.

2 Comments:

  • At 11:21 PM, Anonymous Anonymous said…

    Vad roligt att du får kvitto på att träningen går bra med Freddie. Sabina kommer igen!
    Hoppas vi ses ikväll!
    Kram Jill

     
  • At 12:38 AM, Blogger Tina said…

    Jo hon var lite piggare idag. Hon får väl komma med ikväll då :-).
    Kram
    Tina

     

Post a Comment

<< Home