Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, May 23, 2006

Provskrivning!

Igår hade vi provskrivning på jägareexamen. Hu jag klarade mig precis men mycket berodde det på att jag svarat på frågorna på de provskrivningar jägareförbundet har på webben. Idag testa jag att göra ett prov jag inte sett förut och det gick inte alls lika bra. Nu gäller det att hårdplugga till nästa tisdag då den riktiga skrivningen är. Hur jag nu ska hinna det för imorgon ska vi åka ner till Länghem på valpträff. Det ska i alla fall bli jättekul att få träffa några av de andra valparna i kullen. Jill & Peter ska med också så det blir säkert en jättetrevlig träff.
På lördag ska Jill och jag på stresskurs och lära oss hur vi ska jobba bort stress och pip. Det blir Sabina som får gå på kursen. Hon stressar alltid upp sig när vi ska träna eller tävla och orkar sedan inte hela vägen ut. Jag har redan fått goda råd som jag praktiserat och det har gett effekt.

Freddie och Sabina får träna mycket på att gå ut tillsammans. Idag gick vi upp till OK för att hämta ett paket som jag fått. På vägen dit släppte jag lös hundarna en i taget. Sabina nosa runt lite och kom sedan och satte sig och tiggde godis. Freddie for runt i kirskålen och fyndade en gammal stövel. Nog har han en bra näsa i alla fall :-). Sedan fick båda 2 sitta uppbundna medan jag gick in och hämta paketet. Jag väntade till det var tomt på folk innan jag gick in och så hade jag dom under uppsikt genom fönstret hela tiden. Där satt dom som små ljus och båda satt faktiskt kvar när jag kom tillbaka utan att hysteriskt klättra på mig. Jag tror Freddie har gott inflytande på Sabina. Sista biten hem fick båda vara lösa samtidigt. Något som sällan händer. Men dom gick och tiggde godis hela tiden och busade ingenting. Skönt. Varje gång någon av dom kom in och tog kontakt busa jag lite och kastade iväg godiset så dom fick fånga. Det var tydligen jättekul. Väl hemma öppna jag paketet som innehöll en fin väst med massa praktiska fickor att ha på sig när man tränar hund på sommaren och en hundbajspåsehållare (avdelningen roliga onödor). Godispåsen var tyvärr tillfälligt slut så den får jag leta efter. Allt kom från www.jamihundsport.se.
Klicker träningen med Freddie går framåt. Igår flyttade jag ut på gräsmattan och det var inga problem. Kastade iväg dummyn en bit medan Freddie leta upp godiset jag kastat åt ett annat håll. Men han kom ändå in fint och ställde sig framför mig. Kul!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home