Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, June 07, 2006

Fåglarna!

Imorse gick jag morgonpromenad med Sabina i syfte att träna lite lydnad. Vi ska tävla snart och måste få stil på momenten. Sabina har börjat sätta sig snett i halterna och det känns lagom kul. Men vi jobbade på det och jag belönade stort när hon satte sig rakt. Hoppas hon fattar. Fjärren var som den skulle idag. Möjligtvis kunde hon lägga sig lite snabbare men nu sätter Sabina sig upp på första "sitt". Hade tänkt jobba med inkallningen men hade glömt bollen så det blev långa släta inkallningar för att få upp farten igen. Inte helt fel det heller. Sabina fick ligga en dold platsliggning som avslutning och det var inga problem det heller. Räknar kallt med att vi får låga poäng på inkallningen men resten sitter bra. Vi fortsatte vår runda och blev anfallna av kråkor. Jäklar va läskigt det var, som värsta Hitchkock-filmen. Det visade sig att kråkungarna tagit sig ur boet och satt på marken längre fram. Sabina och jag sprang förbi och klarade oss.

Vi har varit på landet också i helgen. Jätteskönt och hundarna älskar det. Freddie skrota runt och var inte rädd för att ge sig ut på egna små utflykter i skogen. Han har snabbt lärt sig att inte springa ut på vägen. Sådant är han väldigt duktig med. Efter badet i lördags så la jag ett drygt 100 m långt blodspår till Freddie och ett öppenklass-spår till Sabina. Freddie fick gå sitt efter 2 timmar och klara det galant. Han är noga men vet nu vad han ska göra. Sabina fick gå sitt spår på söndagen och det var jobbigt. Hon startade bra men så blir hon lite lat och börjar spåra på luftvittring och tappar snart bort sig och får börja ringa. Det gör att det blir väldigt jobbigt för henne och efter 2/3 delar såg hon ut som om hon ville ge upp. Men jag manade på och visa på spåret och till sist hitta hon målet och blev väldigt glad. Men det märktes att hon var trött för hon orka inte protestera när jag skulle knyta av snöret som skanken var fäst vid. Håller det svala vädret i sig ska jag lägga några fler spår snart.
Vi åkte hem från landet söndag kväll och måndagen ägnades åt att fixa i ordning hemma och i trädgården. Ogräset växer kämpahögt och måste hållas efter. På eftermiddagen så hade vi bestämt att träna med "gänget" men Sabina var så trött att Freddie fick följa med. Vi träffade Jaana och Milou i Ågesta och satte oss vid bilarna för avkopplingövning. Det innebär att man sitter och fikar och pratar, riktigt trevligt. Båda hundarna la sig ner och var riktigt lugna. Efter 40 min gick vi fot bort till träningsplatsen och det var inga problem för någon av hundarna. Vilken skillnad mot när man går direkt när man kommit ut ut bilen. Nu vet ju Freddie inget annat men Jaana märkte skillnaden och kunnde få bra kontakt med Milou, kul!
Sen satt vi en halvtimma till innan resten av gänget kom. Vi satt och prata en stund och alla hundarna var lugna och låg ner och väntade. Inget pip eller stress. När de andra tränade linjetag så träna jag lite signaler med Freddie, pausade och gick sedan bort och träna ut med godis. Pausa lite till och när de andra kom tillbaka lånade jag änderna och la ut ett litet sök i gräset. Freddie leta bra men när han hitta anden stelna han till och sprant frågande till mig. Jag fick busa lite med anden för att han skulle ta det. Det är nog dags att börja introducera lite vilt för honom. Sen satt jag en stund till innan vi gick tillbaka till bilarna. Det tar sin tid att genomföra denna typ av träning men jag hoppas att det ska ge resultat. Man ser i alla fall direkt skillnad på alla hundarna att dom är mycket lugnare nu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home