Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, June 19, 2006

En helg med skjutprov och lydnadsträning

Jag börjar med det roliga idag. Imorse så fick Freddie gå morgonpromenad med husse så att jag kunde träna med Sabina i lugn och ro. Planen var att träna apportering och inkallning. Apporteringen visade sig inte alls sitta så bra som jag trodde så den bara måste jag jobba med. Men jag började med lite uppvärmning och fotgående. Halterna blir bättre och bättre men fortfarande finns det tendens att sätta sig snett i vänsterhalter. Jag gjorde ett läggande också bara för att stämma av och sen var det dags för inkallningen. Nu hade jag kört det en gång i morse med frukosten som externbelöning. Grannarna måste tycka jag är bra knäpp som tränar hund på trottoaren i morgonrock. Men det funkar jättebra och Sabina stannar perfekt. Detta satt i när vi körde det på planen men så tänkte jag köra tävlingmässigt och väntade en stund med att kalla in och då sätter sig Sabina. Gaahg, det har vi inte tränat alls och jag har absolut inte tänkt på det. Ja det kunde inte belönas utan jag satte om och fick en lika snabb inkallning och fint ställande berömde direkt med "bra stå", väntade och kallade in. Åh det gick ju jättebra men det blir ett till osäkerhetmoment till på onsdag. Apporteringen gick hyfsat men Sabina travar sista biten och är lite osäker på vart hon ska ta vägen. Jag får köra imorgon och på onsdag morgon igen.

Ja till det lite tristare då. Igår var det skjutprov för jägarexamen men det gick inte så bra. Jag klarade grundprovet, kula men träffade bara 3 duvor och missade haren på markmålet. Det gör att jag måste göra om hela provet igen. Åh vad arg jag blir på mig själv för det gick riktigt bra och jag kände att jag hade flyt. Men sedan blev jag nog lite mallig och missade. Haren är jag däremot inte så förvånad över. Den hade jag problem med när vi tränade förra helgen. Men ikväll blir det ett nytt försök och nu ska det bara funka.
Grattis till Agnetha som klara både skrivning och alla skjutprov utom duvorna. Och Stort Grattis till Peter som klarade allting!

3 Comments:

  • At 6:13 AM, Anonymous Anonymous said…

    hihi...kan se dig framför mig ute och träna i morgonrock och JA, grannarna tycker nog du är lite tokig men det kan man ju bjussa på...eller hur ;)

    Jag ska hålla tummarna och tänka på dig ikväll. Hoppas nu verkligen du klarar det bättre ikväll!
    *Kramar*

     
  • At 2:37 AM, Anonymous Anonymous said…

    Det var värt denna hemska kramp i tummen ;o)
    Stort grattis! Bra jobbat gumman, nu kan jag känna mig trygg i erat sällskap på jakterna :o)

     
  • At 4:19 AM, Blogger Tina said…

    Tack Jill att du offrade tummen :-)

     

Post a Comment

<< Home