Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, June 14, 2006

När matte är borta dansar Freddie på bordet!

Igår var jag iväg och träna lydnad på Tyresö BK. Jag började med att sitta ca 20 min vid bilen för att Sabina skulle lugna ner sig. Jill och Peter kom förbi för att passivitetsträna och hålla mig sällskap. På vägen hade dom sett bäver och gå gärna in på deras hemsida så får ni säkert se fina bilder av djuret


Jag började med att träna hopp och eftersom det var ett tag sedan så belöna jag med boll bara att Sabina hoppade över hindret. Hon har alltid varit lite rädd för att hoppa och det är nog hennes bakben som är orsaken till det. Men med några bollbelöningar glömmer hon det. Så efter 2 hopp skulle hon sitta på andra sidan men hon slänger sig i backen så fort hon kommer på andra sidan. Det hjälpte inte att jag sa sitt när hon landa eller t o m innan hon landat. Så jag fick backa till att sätta Sabina, gå runt hindret och och komendera hopp. Efter några repetioner försökte jag igen men det gick inte. Nu hjälpte jag till med handtecken och gick tillbaka och godisbelöna och nu fungarade det. Gjorde en paus för platsliggning som är gemensam på Tyresö. Ja la Sabina och gick bakom skärmen. Sen fick hon ligga i 5 minuter medan det sköts 3 skott. Sabina reste sig efter 3 minuter för att klia sig men la sig igen när jag titta fram och sa ligg. Jag tror inte det blir några problem på tävlingen med detta. Återtog hoppträningen men så fort jag sluta med handtecken så la sig Sabina igen. Nu tog jag fram bollen igen och kasta när hon satt och då fick jag till sist till det och avslutade där. Men vi måste helt klart träna detta mera innan tävlingen. Gjorde en fjärr också där Peter var snäll och agerade statist bakom Sabina. Bara för att hon inte ska reagera på att det står någon bakom med skylten. Så nu är läget inför tävlingen:
Fritt följ: Ok men ibland sneda halter
Läggande: Bra
Ställande: Bra
Inkallning med ställande: Går ungefär en hundlängd, godkänt men inte mer.
Apportering:Bra
Fjärren: Bra men växlingarna kunde vara snabbare, bryr mig inte om det just nu.
Hopp: Ja det kan gå

Ja det ska väll duga till tävlingen. Inga topppoäng men med lite flyt så kan vi få ett första pris.

Ja Freddie då. Den lilla boven hittade sonen stående på köksbordet och undersökande resterna från middagen som inte dukats av. Det här får jag ta tag i men tillvidare så måste allt dukas av direkt. Avlämningarna går bra fast Freddie är väldigt fixerad vid godiset. Jag har tagit bort klickern och ska dölja godiset för Freddie börjar direkt att strula med dummyn om jag inte tar den närhan trycker den mot mig. Det gäller att gå försiktigt fram.
Ikväll ska jag ut med jobbet så det blir ingen hundträning alls.

2 Comments:

  • At 3:55 AM, Anonymous Anonymous said…

    HAHA...läste det som att Freddie hittade sonen ståendes på middagsbordet :)) DET hade varit en syn och kanske tur i oturen att det var hunden och inte sonen ;o)
    Han är en liten rackare din lilla *mästertjuv*! Du kanske ska rigga en fälla och ta honom på bar gärning...
    Ha det så trevligt nu ikväll med "jobbaktiviteterna" och något regn blir det då rakt inte :o)

     
  • At 12:50 AM, Blogger Tina said…

    Hihi det blev lite syftningsfel där och länken till er hemsida kom inte heller med. Jag går in och redigerar när jag återhämtat mig från gårdagen.

     

Post a Comment

<< Home