Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, June 16, 2006

En ledig dag!

Idag tog jag ledigt från jobbet. Helt underbart att ha en dag utan några särskilda planer. Först tänkte jag att jag skulle städa och rensa ogräs men så tyckte jag att om man nu tar en sådan här bonusdag så ska man göra det man känner för och inte det man måste. Så jga tog en lång förmiddag och satte mig på altanen med en stor kopp kaffe och läste ikapp följetongen i DN. Fast innan dess hade jag varit ute med hundarna såklart. Det var inte så kul. Det började med att vi mötte ett par som alltid ska ge hundarna godis. Jag har tillåtit det därför att Sabina var väldit osäker på män och det var bra träning att hon fick godis av en karl. Men nu när dom är 2 blir det konkurens och Sabina kasta sig mot dom skällande samtidigt som hon morrade mot Freddie. Jag blev rejält arg och fick släpa dom i andra riktningen. Till slut så vände jag tillbaka och slängde in Sabina hemma igen för hon var så omöjlig. Det blev ett nytt försök med bara Freddie och då går allt så mycket lättare. Ända incidenten var att det kom en kvinna bakom oss på stigen med ett koppel i handen och hon gick ikapp oss. Jag fråga om hon hade hund och när hn svara att det var en tik så bad jag henne vänta så vi kunde gå åt sidan. Det blev att kliva rätt ut i brännäslorna. Men hon tyckte ändå att dom kunde hälsa och jag försökte förklara att jag inte tyckte det var någon bra idé och hon gick till sist vidare med en blick som om att jag inte var riktigt klok. Blir otroligt trött på sådana människor. Varför ska man försöka förklara sig när man vänligt avböjer kontakt mellan hundarna.

Jaja efter att ha suttit och haft det bra på altanen och pysslat om hundarna med borstning och kloklippning åkte vi till SSBK för att träna hopp. IDag gick det mycket bättre och jag kunde genomföra ett tävlingmässigt hopp. Inkallning med ställande gick så där när jag ökade avståndet men vi får träna på. Sen testa jag apporteringen som brukar gå så bra men Sabina travade in med apporten. Det hjälpte inte hur jag sprang och tjoade det bara gick inte. Det var bara att inse att det var för varmt. Jag bytte hund och gick och satte mig vid planen. Sen när Freddie lugnat sig fick han testa stegen och att hoppa. Det gick galant. Åkte iväg till Ågesta Friluftgård så att hundarna skulle få svalka sig i sjön. Men föst fick dom sitta vid vattnet till dom var helt lugna. Det gick fort för Sabina men Freddie hade väldigt svårt att koppla av. Sen fick dom gå i vattnet och då gick det lugnt tillväga. Freddie simmade omkring utan plask och han gillar det verkligen. Man riktigt ser hur han njuter av att simma.

Igår var Agnetha och jag och sköt igen. Oj va hon går frammåt. Som vanligt skoja vi och hade det kul. Våran instruktör Teo är så mysig. På söndag ska vi göra hagelprovet. Måtte man klara det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home