Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, June 28, 2006

Mest jobb, jobb, jobb

Åh va trist det är att vara på jobbet hela dagarna. jag är ju borskämd med att jobba hemma halvdagar och har då tid att vara med mina kära hundar. Nu när barnen har sommarlov så sköter dom rastning och sällskap och då får man passa på att visa sig på jobbet. Nu är det ialla fall bara 2 dagar kvar till semestern och det ska bli så skönt. Vi ska vara på landet och bara vara, bada och slappa. eventuellt blir det en tur nedåt landet för att hälsa på kompisar men då får hundarna inte följa med, trist tycker jag och vill inte gärna lämna från ansvaret till någon annan även om det är min mamma. Hon har en inställning att fostra hundar får vi göra och det leder till att dom alltid får lite ovanor som kan vara svåra att jobba bort.

Men mornarna är fortfarande mina och då går jag med båda hundarna på en gång. Det går jättebra nu så länge vi inte möter någon kompis eller granne som vill ge hundarna godis. Sabina måste alltid fram och bevaka sina intressen. Freddie behöver ta det mycket lugnt efter helgens stohej och han börjar landa nu tycker jag. Vi tränar mest fotgående och det är samma med Sabina. När dom får frukost har jag ju börjat träna med matskålen och Sabina får numera maten serverad i "rutan" och Freddie får träna "ut" med bara rösten. På kvällen tar jag ut Freddie själv och passar på att träna sidotecken "on" och stoppsignal. Inkallning är nästan omöjligt att träna för han tar kontakt med mig hela tiden, springer ut och undersöker och sen tillbaka till mig direkt. Det gör inkallningen överflödig men han måste kunna signalen. Därför blir det alltid att jag blåser om han håller på med något och det är inte heller bra. Men kommer det gör han.
Imorse på promenaden så satt det en stor ringduva vid gångvägen som flög upp framför nosen på Freddie, han stannade och titta och vände sig sedan till mig. Duktig kille! Det visar att han har en hel del självkontroll i alla fall.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home