Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, July 20, 2006

Sommaren på landet!


Vad är det för monster man har i huset?

Sabina tar innervarv

Sen sover Sabina sött...


...medan Freddie plaskar i sin balja.

Så var vi hemma igen efter en varm och skön sommar på landet. Ja semestern är inte slut ännu och vi ska tillbaka några dagar igen. Semestern började inte alls bra. Niklas åkte ut med utemöbler som jag fått av en arbetskompis och möttes av en sönderbruten dörr och hela stugan helt upp-och-nervänd. Vi var helt förtvivlade och ville inte åka ut allsmen efter att ha sansat oss några dagar så beslöt vi att inte låta tjyvarna vinna och åkte ut till slut. Så första dagen fick ägnas åt att röja och städa och försöka räkna ut vad som var borta. Sen fick vi åka och titta ut en dörr för huset gick inte att låsa och först i slutet av vår vistelse där fick vi en snickare att montera dörren. Detta gjorde att vi inte kunde lämna huset tomt så några gemensamma utflykter har det inte blivit. Allt det här har lagt sordin på glädjen att vara på landet. Att det dessutom var inbrott i en annan stuga i skogen samtidigt som vi var där gjorde inte saken bättre.

Nej nog med tråkigheterna nu. Vädret har ju varit fantastiskt och vi har varit och badat nästan varje dag. Freddie gör själ för namnet Waterlover och hans vattenpassion handlar snarare om vattenbesatthet. Första dagen var han konstant i vattnet i över 2 timmar. Han simmar eller går omkring och plaskar och försöker fånga fisk och insekter. Badar vi är han naturligt vis med och har en irriterande ovanan att simma runt oss medan vi simmar framåt. Det går alltså väldigt fort när han sätter fart. Får han inte hoppa i direkt när vi kommer till badet tjuter han och sitter och darrar. Detta har gjort att ingen får bada förän han lugnat ner sig vilket kan ta lite tid. Det här oroar mig och jag undrar hur det ska gå när det kommer apportering med i bilden. Det får bli många och långa promenader utmed vattnet utan bad fast jag undrar om det hjälper. Vi har tränat lite också. Freddie får varje morgon göra ett linjetag till matskålen och jag har sakta ökat avstånd och ibland ställt skålen lite dolt. Det här är jättebra träning. Ibland har jag satt honom med skålen bakom sig och skickat på ut bakåt istället. Sen har vi tagit långa koppelpromenader i skogen där jag tagit med en bok och satt mig och läst. Det här har gjort Freddie väldigt lugn och det är sådan träning han behöver. Ett par gånger haver jag syndat och kastat bollar. Detta har gjort att han numera kommer in direkt med bollen för att jag ska kasta den igen. Jag är noga med att han ska vara helt lugn när vi börjar och jag slutar när han börjar varva upp med en lugn stund som kan bli lång. Jag har kört en del avlämningsträning inne också och det går riktigt bra men bara jag flyttar ut på trappen börjar han strula. Jag har börjat försvåra inkallningen och kastar ut en massa godis och kallar in när han hittat ett par stycken och så får han springa ut igen. Vid vattnet däremot så bara vänder han sig mot mig och fortsätter sedan bada. Då är det bra att det är varmt så att man kan gå och prata allvar med honom.

Sabina har också tränat. Hon får varje morgon träna antingen rutan eller inkallning med ställande. Det är superduper träning det med. Jag föröker få till fotgåendet och har belönat mycket med boll vilket får upp intresset rejält. Inne tränar vi greppet om apportbocken med klicker. Vi har tränat lite apportering också. Tänkte träna motvationssök och att dummiesarna är nerstoppade i håligheter i marken. Detta var inga som helst problem och Sabina sökte bra och snabbt reda på alla 6 apporterna. Sen skulle det tränas i att Sabina inte ska välja väg när hon vattenappoterar. Men trots att jag valde ett långt avstånd och en stenig nedgång så gick hon rakt i. Däremot skulle hon upp på andra sidan till Filip som var kastare. Men hon lydde faktiskt när jag sa till henne och kallade in. Hon är allt bra lat den hunden. Nu ska vi ut och träna dirigering och framförallt raka linjetag till tävlingen nästa helg. Jag har lagt upp en träningsplan för båda hundarna så jag vet vad jag ska göra och vad syfter med träningen är. Det tror jag är bra att göra så att man inte bara duttar lite planlöst med vad man känner för den dagen. Sen sitter jag och funderar på om Sabina ska få starta på jaktprov i höst. Lite kul vore det men samtidigt är det inte så kul om hon lägger av och tappar intresset. Hon har trots allt lite bättre motivation nu. Jag får se hur det går på WT.

Nu har hundarna varit med mormor några dagar när vi varit i Danmark. Dom verkar trötta men jag hoppas dom är träningssugna. Hon skämmer bort dom med frukost kl 6 och sen direkt långpromenad där det får nosas fritt. Men nu är det andra bullar :-).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home