Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, July 21, 2006

Omstart!

Ja här sitter jag fast jag borde vara ute i det fina vädret och jobba i trädgården. Men har man internet abstinens så har man :-).
Idag har jag kommit på varför inte fotgåendet fungerade på tävlingen sist. Jag skulle klicka in positionen tänkte jag och tog det från början. Sabina satte sig och jag ställde mig rätt och klicka när hon titta upp. Det gjorde hon direkt så nästa omgång så ställde jag mig tävlingsmässigt, rak i ryggen, lite allvarlig och med blicken frammåt. Nu satt Sabina mer och titta under lugg. Förmodligen utstrålar jag hot när jag ska tävla och det gör Sabina osäker och låg. Hon är trots allt en mjuk hund och gillar inte när jag är hotfull. Nu ska vi träna mycket på detta och jag ska tänka på att bete mig som på tävling när vi tränar.

Igår gick jag ut och träna linjetag med Sabina. Tipset har jag fått på Britts hemsida och jag hoppas jag fattade rätt. I alla fall så Går man i en fyrkant. Tyvärr var fotbollsplanen upptagen av en massa fotbollsspelare, fräckt va! Så jag fick vara i leekparken med kortare avstånd, ca 25 m. Först ställde jag 2 dummies i utgångshörnet, gick till nästa hörn och skickade tillbaka till H1 (hörn 1). Ställde 2 dummies i H2 och gick till H3. Skicka till H2 och sedan diagonalt till H1. Ställde 2 dummies i H3 och gick till H4. Skicka diagonalt till H2 och sedan rakt till H3. Gick till H1 och skicka 2 linjetag till H3. Sen när det var tomt där skicka jag igen till H3 och blåste stopp. Sabina stanna direkt. När hon verkligen tittade på mig visade jag vänster och skicka till H3. Det gick klockrent och jag var verkligen nöjd med övningen. Den här ska jag fortsätta med fast med större avstånd. Det tränar in att lyda tecken och signaler och att springa rakt.

Freddie har fått träna lite klicker idag han med. Denna gång är det Pernilla som tipsat. Vad gjorde man innan internet? Jag ska träna in att Freddie sätter sig framför mig och tittar upp. Alltså har jag börjat ställa mig framför honom och klicka. Klanta mig i början och höll inte kolla på händerna så i andra omgången dålde jag händerna lätt bakom och öka kriteriet till att han ska titta på mig. Det fatta han snabbt även om han backar undan lite när jag ställer mig framför. Det här med att titta hjälpte lite och sista gången så satt han kvar och titta upp direkt.

Båda hundarna tycker det här med klicker är jättekul och nu har jag anmält Freddie och mig till en grundfärdighetskurs hos Canis hundskola. Då får jag lära mig det här med klicker ordentligt + att Freddie lär sig 17 grundfärdigheter som vi kommer ha stor nytta av i den framtida träningen. Visserligen står vi på väntelista men dom kommer säkert starta flera kurser och då står vi på kö till nästa.

NU ska jag ut i trädgården och sen promenera hundarna.

1 Comments:

  • At 2:08 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ett litet semestertips! Luta dig tillbaka i solstolen och se hur (o)gräset växer när Sabina och Freddie planerar tomten och rabatterna.
    Under återhämtning,
    Roger & svartarbetarna

     

Post a Comment

<< Home