Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, July 27, 2006

Apportering i Sorunda

Idag har Sabina och jag varit nere hos Lena i Sorunda och tränat lite inför working test på lördag. Vi började med att lägga ut dummies utmed en remsa mitt på en åker. Remsan bestod av tort gräs och borde inte märkas av hundarna. Sen turades vi om att skicka hundarna. Brave fick de lättaste och Plexus de svåraste. Sabina sprang rakt ut men stanna efter en stund och fråga. När jag sa ut så fortsatte hon på samma linje och hitta en dummy. Det var jag väldigt nöjd med. Efter det fick Sabina 2 enkelmarkeringar vid ett dike på ca 40 m avstånd. Den första hade hon problem med och försökte lämna området. Men efter ett nej gick hon tillbaka och hitta till slut. Den andra gick bättre. Sen fick hon en dubbel på samma ställen och det gick bra även om farten inte var den bästa. Hon liksom trippade omkring och letade. Vi avslutade med att lägga dummies på andra sidan diket för de svarta hundarna och på vår sida för Brave. Sabina hade mycket svårt med diket och jag fick gå mycket nära för att få henne över. Provade en gång till men hon var trött och ville inte alls. Helt klart påverkas hon av värmen.
När var klara bjöd Lena på lunch och det var välbehövligt. Min matklocka hade ringt för länge sedan. Fick hälsa på tjockisen Xina som ska ha valpar om några veckor.

Hemma blev Freddie själaglad över att vi kom hem. Han hade säkert haft tråkigt trots att Vanessa tagit 2 promenader med honom. Jag tog ut honom i trädgården och klickade lite för att sitta framför. Gjorde et tlitet framsteg och det var att han inte backade undan när jag ställde mig framför honom. Hitills är det jag som ställer mig i position och när han är bekväm med det ska jag försöka få honom att sätta sig där själv. På kvällspromenaden tränade vi lite sidotecken med godis och även stopptecken och att gå fot.

Freddie gillar bär och han står och länsar våra hallonbuskar. Han kan så där länge och jag borde nog gå ut och plocka in det som finns kvar så vi får några.Men det är så gulligt att jag unnar honom det. Jag läser boken "Skjut inte hunden" av Karen Pryor. Den är verkligen bra. På landet fick jag en idé när Freddie stod och tittade vädjande på oss att vi skulle komma och hälla vatten i hans pool. Han hade faktiskt med det beteendet lyckats shejpa husse att lyda honom för varje gång han stod så där gick husse dit och hällde i några hinkar. Freddie tycker det är så kul och han försöker fånga vattenstrålen med munnen. Men eftersom jag satt och läste boken fick jag en ingivelse att testa om jag kunde använda vattnen som belöning för ett beteende. Så jag gick dit men hällde inte vatten förrän Freddie ställde en tass utanför bassängen. Snart stod hela han på gräset innan jag hällde. Till sist satte han sig innan han fick sitt vatten. Kul sätt att träna och se vad man kan göra. Däremot så slutade Freddie leka själv i vattnet då han istället satt och vänta på att vi skulle hälla i vatten.

2 Comments:

  • At 1:39 AM, Anonymous Anonymous said…

    Halloj i värmen! Jamen visst är boken bra. Jag skulle kunna tänka mig att läsa den igen. Ska läsa klickerboken först och sedan kan vi kanske byt-låna igen :)
    Du är själv en go, lugn och sansad träningskamrat som uppskattas mycket och vi har massor att lära av varandra och varandras hundar så att "offra" en timmes trädgårdsarbete är det väl värt. Hoppas det blir fler timmar ;)
    Ha en skön fredag och se till att Sabina är utvilad nu till i morgon! Jag rastar Freddie under dagen om han kommer med!
    Kram

     
  • At 1:56 AM, Blogger Tina said…

    Visst kan vi byt-låna igen. Jag är snart klar med den och har blivit många insikter rikare.

     

Post a Comment

<< Home