Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, August 14, 2006

Retrieverkurs dag 1!

Ska försöka sammanfatta Freddies och min första dag på Eva Bodfäldts retrieverkurs. Det har självklart varit toppen och jag är mycket nöjd med dagen. Vi började med presentation och inledning. Vi är 4 labradorer och 2 flattar. En av labbarna är från Glentamaras kennel och det var kul att få träffa en av Minusens valpar. Efter att Eva berättat hur hon tränar apportering och förklarat dagens första övning gick vi ner på plan. Vi fick jobba 2 och 2 och vi parades ihop med Eizor. Först tyckte jag det var dumt då Freddie och Eizor är väldigt leksugna med varandra. Men det var ju faktiskt strålande för det blir mer avslappnat när man känner varandra och så kan vi fortsätta övningarna hemma efter kursen. Övningen var att vi skulle lära hundarna gå fot med blicken fokuserad framåt. Vi började med 2 godisskålar som vi gick mellan. När hunden halkade framför så vände vi mot den andra skålen. Och när hunden gick i perfekt position med blicken framåt fick den varsågod. Freddie fattade snabbt och vi kunde utöka med flera skålar och sedan med att Jill & Peter stod och lockade på honom. Det var en bra övning som vi ska jobba vidare på. Efter lunch var det apportering och vi skulle träna som vi brukar. Jo tjena, vi tränar ju inte alls men vi fick genast hjälp av Eva. Hon försökte med att visa godis men Freddie blir helt blockerad när han ser en dummy och hoppar och försökte ta den. Eva lånade Freddie och jobbade med koppelkorrigering och fick honom att inte hoppa och dessutom gå fint med dummyn. Oj vilken höjdare. Försökte själv och det gick jättebra. Eva trodde att vi skulle hinna få till en snygg avlämning innan veckan är slut. Det låter hoppfult och nu har jag äntligen en hund som kan bära en dummy utan att tugga, bolla eller försöka lägga ner den. Självklart kommer jag få jobba på det här men så här långt har vi aldrig kommit tidigare. Efter det här passen gick ögonen i kors på Freddie och han fick vila länge. Avslutade med skålövningen som nu var för lätt, innan vi återsamlades i kurslokalen.
Ikväll har jag en mycket trött hund och jag är själv inte så pigg. Det tar på krafterna att gå på kurs. Sabina fick komma ut och träna lite hon med. Jag testade skålövningen och det gick också bra. Nu ska jag bara muta någon familjemedlem att agera störning åt henne.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home