Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, August 02, 2006

Tävlingsdags igen!

Ikväll så är det dags med lydnadstävling igen. Det vore skönt att bli uppflyttad till 3:an så man har det klart. Jag tror nämligen inte det blir så många fler chanser till tävling i höst eftersom jag inte är medlem i SBK och får hålla tillgodo med kennelklubbarnas tävlingar.
Igår tog jag med Sabina för att stämma av apporteringen och hoppet. Apporteringen gick hyfsat även om farten kunde varit bättre. Hoppet gick inte alls. Sabina satt som ett frågetecken när jag sa hopp. Fattar inte varför hon blir sådär. Det är som om hon aldrig hört kommandot förut. Fick henne tillslut att hoppa och belöna med boll. Till sist satt det som det skulle men det är helt klart ett osäkerhetsmoment. Imorse var hon inte träningssugen alls så hon fick sitta och titta på när jag tränade Freddie. Han fick gå fot med dragkampsbelöning och sedan träna sidotecken med godis. Efter det fick dom springa lösa en stund och Freddie är så rolig. Han kutar iväg och sedan full fart till mig och sätter sig perfekt framför. Detta utan att jag säger någonting. Han verkar bara tycka det är kul. Hera kom när dom var lösa men ingen av dom sprang fram utan kom till mig istället. Det var verkligen kul. Vi gjorde sällskap hemmåt och det är så bra träning att Sabina och Freddie ska gå fint när vi promenerar med andra. Jag har börjat tänka så när folk kommer och vill prata. Det är bra passivitetsträning istället för att jag ska känna mig stressad och irriterad.
Igår kväll försökte jag få Freddie att inta position framför mig utan att jag ställde mig där men han fattar inte. Jag måste backa för att han ska hamna rätt. Ändå har jag klickat för att han sitter framför massor med gånger. Fast i morse visade han att han vet var han ska sitta så något går väl in i skallen. Vi har kommit med på en ny grundfärdighetskurs som startar i september. Nu var tiderna lite sämre men det får gå på något vis. Jag tror att den kursen är jättenyttig för Freddie och mig. Vi kommer att lära oss en massa bra saker som vi kan ha nytta av både i jakten och om vi vill börja med lydnad eller något annat. Freddie har helt klart kapacitet så jag tror det vore bra om vi redan nu tränade något medan vi väntar på att han ska mogna för jaktträningen.
Håll nu tummarna för Sabina och mig ikväll.

1 Comments:

  • At 8:02 AM, Anonymous Anonymous said…

    Håller tummarna!!!!

     

Post a Comment

<< Home