Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, August 01, 2006

Tjyvträning!

Igår kväll åkte jag iväg till Visätra där tävlingen ska gå imorgon för att tjyvträna lite. Det är bra om Sabina är bekant med platsen inför platsliggningen. Turligt nog var det en tjej där som gjorde samma sak med sin RR (Rodesian Ridgeback) så vi började genast med en platsliggning. Hon körde ettan och kunde hålla koll. Det blev samtidigt som en tävlingsledare. Sabina verkade inte ha några som helst problem att ligga still så det är jag nöjd med. Efter en liten paus så träna jag fotgående, läggande och inkallning i ett svep med bara klappar till belöning. Sabina gjorde bra ifrån sig men var inte helt nöjd med det uteblivna godiset. Tyvärr så misslyckades hon på inkallningen och tjyvade när jag berömde muntligt. Tänk om man kunde hålla näbben. När jag gjorde det gick det bra och hon kunde få sin boll. Hon fick även en näve godis så att hon ska fatta att om hon bara väntar blir det stor belöning. Jag gjorde en liten paus och tränade sedan fjärren. Nu kom det gamla beteendet att inte sätta sig upp tillbaka. Åhhh va jobbigt. Fick tillslut ordning på det och belöna sättandet med boll. Nu märkte jag att Sabina var trött i huvudet så jag bröt där för dagen. Ganska nöjd en då men momenten är inte alls säkra. Hade tänkt köra en apportering också men jag gör det ikväll istället samtidigt som jag tränar hoppet.

Imorse fick Sabina göra fjärren igen för att få sin frukost och nu gick det mycket bättre. Freddie fick som vanligt ett linjetag och det är så kul och se hur han sitter och rycker framåt och sedan exploderar när jag säger ut. På morgonpromenden tränade vi lite fotgående och Freddie fick dragkampsbelöning och det blev ett helt annat fokus på mig nu. Han är helt enkelt ingen godishund. Han släpper dessutom jättefint när jag säger tack. Efter träningen fick hundarna springa lösa men Freddie vill bara träna och kommer in med hoppfull blick. Och eftersom han blir belönad kommer även Sabina in och så vill ingen av dom springa runt och leka. Lika bra att gå hem då.

4 Comments:

  • At 1:59 AM, Anonymous Anonymous said…

    Det låter ju som det går riktigt bra med träningen. Hoppas nu det ger resultat i morgon. Glöm inte ta med videokameran ;)
    Nu har varken du eller Peter några ursäkter att inte starta på prov och WT längre ;)
    Nu ska vi bara se till att det fungerar lika bra med vilt.
    Ha det gott. Vi ses i morgon!

     
  • At 2:23 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hej, kul att hitta en massa nya inlägg i din blogg då jag kom hem från semestern. Läste att du tränat bakåtskick i fyrkanten, tor nog att du förstått helt rätt vad det går ut på. Vad du mer kan göra är att sätta någon extra dummy i första hörnet så att du även kan göra ett framåtskick till hörn ett från hörn fyra.

    Ha det så gott!!

     
  • At 12:53 AM, Blogger Tina said…

    Jill, videokameran är laddad.
    Britt, va kul att du är tillbaka. Hoppas du uppdaterar din dagbok också. Tack för tipset hur jag ska utveckla 4-kanten. Det är superduperträning.

     
  • At 8:01 AM, Anonymous Anonymous said…

    Det blir inga uppdateringar i dagboken än på länge, men bloggen skriver jag i då och då. Bättre än inget alls eller hur:-))

     

Post a Comment

<< Home