Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, August 03, 2006

Duktig hund, klantig matte!

Jaha det blev ingen uppflyttning denna gång heller. Det var faktiskt helt och hållet mitt eget fel. Sabina skötte sig jättebra men blev tveksam under inkallningen då det var ett avstånd vi inte tränat på förut. Hade jag klämt i med ett till STÅ hade hon säkert stannat och vi hade fått poäng. Jag fick skäll av domaren 2 ggr. Men jag har i alla fall lärt mig något. Så här blev resultatet i alla fall:
Platsliggande: 10 poäng (Bara 2 hundar låg kvar, Sabina och vinnarhunden)
Fritt följ: 9 (Sabina gick riktigt snyggt och uppmärksamt)
Platsläggande: 9,5 (Som det ska och brukar vara)
Inkallning med ställande: 0 (Här blev som sagt Sabina lite tveksam och saktade bara in innan hon tog fart igen eftersom jag inte kunde bekräfta att hon var på rätt väg)
Stående: 8,5 (Hon tog visst några steg, var väl tveksam efter föregående moment)
Apportering: 8 (Tuggade visst och saktade ner någon meter framför mig. Sabina tuggar inte utan hon bollar med apporten för hon tycker den är äcklig)
Fjärrdirigering: 9 (Mycket snyggt och uppmärksamt enligt mig)
Hopp: 6 (Ett perfekt moment sånär som att Sabina tjyvstartade på återhoppet)
Helhet :9,5
Totalt fick vi 148,5 poäng och kom 2:a.

Jill och Peter var där och filmade mig och när jag tittar på filmen är jag mer än nöjd. Sabina ser glad och trevlig ut och viftar på svansen i alla moment. Domaren sa också det att det var roligt att se så arbetsglada hundar. Vi vann bl a en gummiapport som piper. Sabina var måttligt intresserad med som Peter mycket riktigt påpekade var det en liten herre som blev överlycklig. Så den åkte till hans besvikelse upp på hyllan. Den blir en bra belöning när Freddie gjort något bra.

Imorse hade vi träningsvila och jag orkade inte ens träna med matskålarna. På promenaden släppte jag lös hundarna på en äng och satt och titta på när dom sprang runt. Freddie älskar att skutta runt i det höga gräset.

1 Comments:

  • At 2:39 AM, Anonymous Anonymous said…

    Jag tycker ni var duktiga och det såg jättebra ut. Synd på inkallningen men det misstaget lär du inte göra om ;) och vad gäller hoppet så tycker i alla fall jag att det är bättre med en tjuvstart än att de inte hoppar alls. Arbetsglädjen fanns ju där som sagt helt klart!

     

Post a Comment

<< Home