Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, August 18, 2006

Retrieverkurs dag 5

Sista dagen på kursen och vi var alla rätt möra, för att inte tala om hundarna. Vi fick börja dagen med egen träning enligt vad var och en ville jobba på. Jag valde apporteringen. Freddie tuggade lite men inte alls med samma frenesi som i början av veckan. Eva kom med tips på variation på träningen för att det inte skulle bli tråkig och jag tycker vi gör framsteg. Nu är tugget väldigt inlärt så det kan ta lite tid att komma ifrån det, men jag är säker på att vi kommer att lyckas. Vi tittade på de andra hundarna vad dom gjorde vilket alltid är lärorikt. På lunchen föreslog Eva att vi skulle äta gemensamt på ett kafé och det var trevligt. Det blev såklart en massa hundprat men även om annat. jag tog med Freddie för bilen stod mitt i solan. Han vilade bra bakom min stol.

Efter lunch gick Eva igenom olika sätt att träna in stoppsignal. Det var lite nya infallsvinklar och jag fick svar på varför det funkar så dåligt med Sabina. Vi gick ut och tränade med hjälp av matskålar. Det visar sig att i och med att jag tränat dirigering med att kasta godis har Freddie fått in ett sökbeteende vilket gör att han sticker ner näsan innan han kommer fram. jag får sluta med det och köra matskålar. Annars så tog han både stoppsignalen och sidodirigeringen bra. Vi gjorde så att vi la ut lite godis åt ena hållet och gav söksignal enligt övningen igår. Sen blåste vi stopp och skicka till andra hållet där en matskål var utsatt.
Vi satt sedan och prata en hel del och Jill som kommit längre fick visa en variant där hon skickade till flera skålar efter varandra.
Jag tror ingen orkade göra så mycket mer så vi återsamlades i lokalen och sammanfattade kursen. Eva gav några ord med på vägen till var och en. Om Freddie sa hon att det var fantasktiskt att en så ung hund orkat med att jobba hela veckan. Det måste jag hålla med om och det hade jag inte trott. Mycket beror det på hans förmåga att koppla av mellan övningarna och att jag lagt grunden bra. Sen tror jag han har en enorm kapacitet. Det är klart att man var nöjd med att få med sig dom orden. Vi bestämde också att försöka få till en uppföljningshelg. Det ska bli jättekul och då har man fått jobba på egen hand och säkert kommit på en massa nya frågor. Jag får ha som målsättning att apporteringen ska funka till dess. Det var med vemod som vi sa hej då till alla. Det har verkligen varit en toppenkurs.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home