Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, August 16, 2006

Retrieverkurs dag 3

Idag åkte vi ut i skogen för att knyta ihop fotgåendet med apporteringen. Det var med viss bävan för min del då Freddie blir alldeles tokig när det kommer apporter med i bilden. För att inte förstöra något med dummies så valde jag att jobba med tennisbollar. Jag fick idag jobba tillsamans med Anna och hennes flat Bruno. Vi började med ett sök. Upplägget var så att vi la ett sök i vardera ände av en tänkt linje så att vi kunde balansera upp hundarna. Ja la ut 2 tennisbollar lite knepigt i båda söken. Sen gick vi emellan. När Freddie slöt upp vid sidan och tittade framåt så skicka jag på sök i farten. Freddie fattade inte riktigt så jag fick upprepa och gå mot området. Vi var längre ifrån mot vad han är van och så skickar jag alltid när han sitter. Men han rota runt och hitta sin boll som han kom in med. Jag la ut söket igen och upprepade. Nu hade han lite problem att hitta och frågade mycket. Till slut lyckades han och vi bröt där.

Nästa station var dirigering. Det blev snarlikt söket men jag bestämde mig för att sätta honom eller rättare sagt vänta ut hans sättande. Första gången kom han upp fint direkt, satte sig och blev skickad på ett perfekt linjetag, över ett dike och upp på ett berg. Jag la ut igen och nu var Freddie i gasen och varje gång jag stannade hoppa han runt framför mig. Det tog många vändningar för att få honom att förstå vilket beteende som han fick jobba på. Det var nog väldigt bra det. Han hämta även denna direkt. Det märktes att linjetagstecknet vi tragglar med matskålen sitter bra.

Till sist var det markeringsstationen. Nu hade jag bestämt att köra med matskålar men det glömde jag bort. Så Bosse och Peter droppade boll när Freddie gick perfekt och satte sig. Det var bara det att han blåstirra på mig och fatta inte att Bosse var roliga gubben. Med Peter gick det bättre men han fatta inte att han skulle hämta en boll. Han har ju aldrig fått någon markering förut. Vi avslutade med att Bosse och Peter bara höll i bollen och lockade och då gick det bättre. Vi avslutade med det. Men när Freddie fick släpas från platsen valde jag att belöna med boll när han slöt upp vid sidan åt motsatt håll. Vi avslutade som vanligt med fika och att alla fick berätta vad dom fått ut av dagen. I morgon ska vi träna stadga. Det kan behövas!

När vi kom hem hände 2 roliga saker. Först så blev Sabina jätteglad över att Freddie kom hem. Hon studsa runt honom och bjöd upp till lek. Dom hade jätteskoj en lång stund. Sen öppna jag mailen och såg att ma nkan nu anmäla sig till labbecampen nästa år. Oj jag blev aldeles till mig av upphetsning. Det ska bli så kul och jag skulle bli grymt besviken om jag inte kom med.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home