Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, August 28, 2006

Blodgivning och vardagsträning!

Idag har jag varit iväg med Sabina och lämnat blod. Först fick Freddie komma in och väga sig, 26 kg väger han nu. Det var väldigt mycket att nosa på och så fick han träffa en bebis som var lika gammal som Freddie. Lite läskigt var det med alla skällande hundar. Sabina var väldigt ivrig att få komma till djursukhuset. Hon stretar och drar som en galning för att komma in. Sen sitter hon och gnyr av förväntan ända till syster Anna kommer. Idag gick det väldigt bra att hoppa upp på bordet och lägga sig men det gick inte att få ut så mycket blod. Det blev veterinärundersökning också och allt såg så fint ut. Sabina hade gått upp lite i vikt under sommaren men det var ingen fara.

På lunchen idag så gick vi till skolan och tränade transporter. Jag ställde ut 2 skålar med godis och Sabina fick börja med att bara gå snyggt vid sidan. Sedan utökade jag till att sträcka ut handen till ett linjetag. Då blev det svårt att hålla sig kvar men tillslut begrep hon vad hon skulle göra. Freddie fick börja direkt med linjetagstecknet och han fattade också snabbt vad som lönade sig. Tränade lite stadga också och nu fick vi börja om från början. Man ser vad viktigt det är att träna i olika miljöer.
Apporteringsträningen går jättebra. Igår kväll så kunde Freddie köra flera repititioner på raken och även hålla fast när jag rörde handen runt dummyn. I morse bar han in dummyn när han ätit frukost ute och lämnade av exemplariskt snyggt. Han fick träna utsignal med frukosten för jag upptäckte igår att han inte förstår ut när jag skickar till en skål, blåser stopp och skickar till nästa. Sabina fick göra en inkallning med ställande med långt avstånd och hon ställde sig jättesnyggt. Här gäller det att träna i olika miljöer. I morgon ska jag försöka ta mig till brukshundsklubben för att träna detta. Jag har inte hittat någon lydnadstävling förrän i november så vi har nu tid på oss att förbättra alla moment. Målet till dess är ett snyggt fotgående, inkallning i olika miljöer och olika belöningar och att få bort tugget på apporten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home