Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, August 23, 2006

Platsliggning på Tyresö BK

Igår stressade vi iväg till Tyresö BK där dom har gemensam platsliggning på tisdagar. Denna gång var det i alla fall mer planerat och jag var fast besluten att ta det lugnt när jag väl kom fram. Freddie fick följa med för att miljöträna bland andra hundar. Båda gick snyggt vid sidan hela vägen från parkeringen till planen. Jo jag fick påminna Freddie några gånger men det var bara för att jag måste vara konsekvent. Det är många spännande dofter som stjäl hans uppmärksamhet så han var riktigt duktig. Vi träffade Fransan, Johanna och Jessi med hundar. Fick träffa lilla Olivia, en lapsk valhund som var otroligt söt och charmig. Vilken härlig hund.
Freddie fick börja med att träna på att inte springa fram till alla men sedan när han väl får hälsa är han så intensiv. DET är något jag borde jobba mer med. Hundarna fick vara uppbundna tillsammans en stund och sedan tog jag Sabina och träna lite fritt följ. Hon var rätt slarvig i halterna och väldigt okoncentrerad. Men det var en rörig miljö med mycket folk och hundar och perfekt träning inför lördagens tävling. Jag ville inte träna så mycket moment då jag inte kan belöna med boll när Freddie är med. Jag vill inte att han får sitta och hetsa upp sig på egen hand. Bytte hund och träna skvaller med Freddie. Det passera många hundar och han skötte sig bra. Jag fick många bra tips från Jessi också hur jag ska hanera hans skällande och morrande. Problemet uppstår faktiskt mest när jag har båda hundarna med mig. Insåg också att Freddie nog inte är så intresserad av andra hundar. Han gick inte fram till dom som var bundna fast han hade chansen. Vi träna lite transport med söksignalövning som belöning. Det är kul att se hur koncentrerad han blir när han jobbar för han strunta totalt i allt som pågick runt omkring honom. Han kom fint när jag kalla in honom också. Testa lite stadgeövning också men här var jag tvungen att börja från början. Där ser man vikten av att träna i alla möjliga miljöer. Det har jag skrivit ner som planering till nästa BK besök. Vi ska träna stadga och transporter.
Sen var det dags för platsliggning med skott. Eftersom Freddie var med så valde jag att avstå. Dom tittade båda efter skotten men ingen sa något, skönt. En hund sprang upp och börja leka med de andra hundarna. Den skulle ligga om på platsliggningen utan skott så jag började tveka. Men så la jag Sabina och gick ock gämde mig. Hon låg fint och stilla i 3 minuter. Jag gick tillbaka och ställde mig brevid henne och då satte hon sig, typiskt. Så jag fick lägga om, gå iväg och gå tillbaka. Nu stod jag en bra stund innan jag sa sitt, sen fick hon sitta en stund innan jag avslutade med bollen som belöning.
Nu behöver jag köra hoppet, fotgående och läggande innan lördag. Det blir inget ikväll för jag ska ordna middag för scoutledarna. Det känns rätt bra inför lördagen men allt kan hända.

2 Comments:

  • At 9:42 AM, Anonymous Anonymous said…

    Vad flitig du varit i dagboken Tina! Jättekul att läsa.
    Nu är äntligen vårt Internet igång igen så jag ska försöka komma ikapp lite både med läsande och skrivande!

     
  • At 11:56 AM, Blogger Tina said…

    Ja jag saknar din dagbok Jill och är nyfiken på hur det går för er.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home