Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, August 27, 2006

Tävling,träning och kräftskiva

Igår var det lydnadstävling i Gubbängen. Det gick inte alls. Jag tror det helt enkelt var för mycket störningar och vi fick ett 3:e pris. Så här gick det:

Platsliggning: 10 p Sabina låg säkert och reste sig inte trots att jag fick stå en stund innan jag sa sitt.
Fritt följ: 8 p, Hon tappa lite i position och hade väl runda vinklar. Hon kändes inte helt koncentrerad.
Platsläggandet: 9 p, såg inte själv men det var väl bra med tanke på poängen
Inkallning med ställande: 0 p, Jag sa nog stå lite väl sent och Sabina slog bara av på takten lite. Jag klämde i med ett till stå och hon stanna till sist 2 m framför mig. Jag måste helt enkelt träna på längra avstånd och gärna med lite störning.
Stående: 8,5, Sabina tog vist något steg och nosade lite.
Apportering: 0, Sabina sprang ut fint med bra upptag, tuggade frenetiskt på vägen in och börja sedan göra ärevarv runt mig. Fick rya hit flera gånger.
Fjärrdirigering: 10 p, Här fick vi beröm för att jag hade så tysta kommandon.
Fritt hopp över hinder: 6 p, Sabina hoppade glatt men när jag sa sitt så la hon sig. När jag upprepade sitt tog hon det för hopp och hon hoppade tillbaka lika glatt.
Helhet: 9 p, vi fick mycket beröm för att vi var ett så trevligt ekipage och att jag för henne med små medel och låg röst. Domaren (Johnny Jonsson) insåg att Sabina kan mycket bättre och tyckte jag hade en mycket trevlig och duktig hund och att vi skulle fortsätta som vi gjort hitills. Vid prisutdelningen sa han till alla att som jag förde hund skulle alla ta efter. Det behöver inte gapas och skrikas. Ja dom orden får jag ta med mig hem. Det var jättekul att få ett så fint omdömme trots alla missar. Nu får jag leta reda på någon fler tävling. Jill och Peter var och titta och filmade igen. Jag får ta tag i det där med att lägga ut filmer på bloggen.

Hemma var Freddie i gasen så jag tog ut och träna honom en stund. Vi körde matskålar med transporter, stopptecken och ut. Han tycker det är så kul och vill bara göra mer och mer. Jag är inte van att ha en sådan hund. Sabina är ju nöjd med någon övning och går sedan gärna och nosar resten av promenaden. Så jag måste lära mig att planera för flera övningar när jag är ute med Freddie.

På kvällen hade vi kräftskiva med färska svenska kräftor, mmm va gott det var. Det var Jill, Peter, vi och en kompis från landet. Sent blev det men jag skulle inte upp och vara funktionär som Jill & Peter. Gissar att det blev en tung dag idag för dom.

4 Comments:

  • At 5:50 AM, Anonymous Anonymous said…

    Kul med beröm för att du förde hunden tyst, sådant är trevligt. Själv var jag funktionär på ett jaktprov igår och där var det en förare som var rysligt högljudd i sin kommendering och domaren frågade om det var en bruksmänniska som kommit ut i skogen (vilket det faktiskt var)? Härligt att kunna föra hunden lågmält. Grattis till detta!

     
  • At 7:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    Tack för en jättetrevlig kväll med god mat. Vi somande väl vid 2-tiden och 04.45 ringde klockan igen. Det gick förvånansvärt bra att gå upp och hela dagen flöt på men jag lovar vi var trötta på kvällen då vi kom hem. Efter en pizza och lite TV-tittande somnande vi i varsitt hörn i soffan :o) Tur vi har semester denna vecka också.

     
  • At 7:33 AM, Anonymous Anonymous said…

    och du förresten...jag håller med domaren på lydnadstävlingen. Det var kul att se och det syns verkligen på Sabina också att hon tycker det är kul.

     
  • At 4:56 AM, Blogger Tina said…

    Jag är helt säker på att jag svarat på era kommentarer Britt och Jill.
    Jag tycker också det är mycket trevigare att se ett tyst ekipage och strävar mot att bli sådan själv. Kul när det uppmärksammas. Och tack själv Jill, jag var inte avundsjuk på er som behövde gå upp tidigt och stå och langa fågel.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home