Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, August 29, 2006

Vikten av att generalisera!

Så fick jag då svaret varför vi nollat inkallning med ställande de två senaste tävlingarna. Vi åkte till Tyresö för att träna lydnad och framför allt inkallningen. Sabina stannade mycket riktigt inte utan jag fick korta ner avståndet till 20 m för att hon skulle stanna när jag sa STÅ. Sen kunde jag backa igen. Lite konstigt är det allt för jag var iväg och provade inför tävlingarna på tävlingsplatsen några dagar innan och då funkerade momentet. Men jag gissar att jag inte kört på tävlingsmässigt avstånd dom gångerna. Nu ska vi skippa morgonträningen och istället köra momentet på olika platser och tänja ut avståndet. Fotgåendet fungerade också dåligt. Sabina nosa och släpade efter. Hon var ointresserad av träning i morse med och är kanske trött efter blodgivningen. Freddie var desto mer träningssugen. Vi körde transporter med matskålar och jag kunde snabbt utöka till att hålla fram handen som till ett linjetag utana tt Freddie lämnade min sida.Efter paus försökte jag mig på apportering men det gick bara inte. Satte mig ner en stund och så gjorde jag ett närsök med godis. Medan Freddie leta så la jag ut dummyn och nu tog han den jättefint. Som belöning hade vi dragkamp som Freddie fick vinna. Det blev race runt planen tills jag tog fram en tennisboll. Det slår nog allt för han bara släppte trasan. Jag vill att han kommer in med trasan innan han får bollen men lyckades inte med det så till sist plocka jag undan alla leksaker. Vi avsluta med att lyssna på skotten och sitta och prata med de andra som var där. Fransan hjälpte mig sedan med att provocera Freddie när han satt med Tindra och att peta på honom. Freddie var jätteduktig och satt fint med fokus på mig. Men sedan när vi skulle gå blev Tindra lite närgången och Freddie med så han blev alldeles till sig och var tvungen att kissa massor med gånger påväg till bilen och var allmänt ostyrig.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home