Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, August 30, 2006

Träningsjaktprov hos Jill & Peter

Igår hade vi det så lyxigt att Jill & Peter hade lagt upp ett jaktprov för vår träningsgrupp. Själv var jag sen som vanligt men alla var snälla och tog hänsyn så vi fick sitta och varva ner innan vi startade. De andra var redan klara förutom Peter och Hermes som väntat in oss. Vi jobbade i par och det var visserligen lite svårt för Sabina att gå fot så det blev många vändor fram och tillbaka innan vi kom tillstarten. Det började med att en markering kastades 30 m ut i vattnet men den fick inte hämtas förän den andra hunden hämtat en dirigering som var utlagd på en liten ö 20 m rakt ut. Hermes var duktig och tog dirigeringen men Sabina missade sin markering. Hon simmade rakt ut men vek sedan av mot stranden igen. Hermes fick göra ett försök men det gick inte heller. Sen bytte vi plats och jag skulle skicka Sabina på dirigeringen. Det gick inte alls utan hon simma mot markeringen. Jag valde att bryta där. Det var alldeles för svårt för henne.
Efter det var det ett sök som låg på båda sidorna om en väg. På ena sidan var det en backe upp i skog och på andra var det vass ner till sjön. Sabina letade bra och hitta en apport i vardera område. Även Hermes jobbade bra och då Sabina var duktig och satt passiv fick hon hämta en dirigeringsapport rakt bakåt. Bra tänkt med balansen! Nu stanna hon inte på stoppsignalen utan fortsatte till båten som låg en bit längre bort och där det låg dummies. Det var lyckat i hennes ögon. Jag gjorde ett försök att skicka ut Sabina på sök igen men nu börja hon strula till det och när hon satte sig och kissa och vägra komma på inkallning så bröt jag.

Efter lite vila medan Ivan och Pint fick jobba så hjälpte Peter mig med en enklare dirigeringsövning där han kastade en apport på andra sidan sjön. Medan Sabina simmade tillbaka med den så la han ut en till på samma ställe. Jag skickade ut Sabina på linjetag och hon simmade ut fint, men så kom en and simmande och naturligtvis var Sabina tvungen att simma efter den. Hon kom helt ur kurs och sprang upp på stranden. Det var bara att kalla in och skicka om. Den här gången gick det bättre och hon hittade apporten. Helt klart så sitter inte stoppsignal och tecken på lite avstånd och definitivt inte i vattnet.

Freddie fick sitta i bilen hela kvällen och bara komma ut och kissa innan vi åkte hem. Han var helsprallig när vi kom hem och full av bus. Ikväll måste han verkligen få sitt. Hängde med Jill & Peter hem och fick låna boken "Klickerträning". Jag ville kolla in om jag skulle beställa den då den är kursliteratur på kursen som börjar nästa vecka. Fastna direkt när jag kom hem. Vilken toppenbok. Den måste definitivt stå i min bokhylla.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home