Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, September 05, 2006

Framgång med Sabina

Jag kämpar på med att inte bli arg, säga nej och rycka i kopplet och det är svårt. Det sitter så inrotat. Specielt i morse när jag sovit dåligt och var extra grining och hundarna påverkas och blir än mer stökiga. Jag har råkat ut för flera gånger folk som vill fram och hälsa på dom söta hundarna och bara klampar på varpå båda kastar sig fram i kopplet och jag får jätteont i händerna. Då har jag svårt att hålla mun utan blir arg på både folk och fä.

Men igår på lunchen så tog jag ut en hund i taget på fältet. Freddie fick börja träna apportgrepp med apportbocken. Den var ny för honom så jag fick backa på kriterierna men fick några fina greppanden. Träna sedan transport mellan godisskålar. Det gick jättebra så jag bytte skålarna mot bollar. Nu blev det ett annat sug och Freddie kämpade verkligen med att hålla sig vid sidan. Han var också duktig på att komma in med bollen även om han första gången kom ihåg att det fanns en boll i andra änden av linjen och hämtade den också.
Sabina fick också göra transportövningen men är inte lika allert. Men när hon efter att ha sprungit till den första skålen så var det som om det gick upp för henne att jag inte ställde några krav på henne och hon tog kontakt direkt och närjag höll upp en gobit kom hon skuttande jätteglatt. Efter det blev det en helt annan attention på henne och man såg hur kul hon tyckte det va. Jag tycker också hon hade lättare att hålla sig vid sidan. Inget märkvärdigt kan det tyckas men att se när ens hund verkligen visar glädje i arbetet är helt underbart. Skillnaden är att jag slutat tjata och kräva utan hon får jobba när hon vill det och jag lägger övningarna på en nivå där hon kan lyckas.
Ikväll är första teorin på GF-kursen, det ska bli så kul.

2 Comments:

  • At 6:37 AM, Anonymous Anonymous said…

    Åh, det låter verkligen roligt och givande. Ska bli så spännande sen att få se vad ni har gjort. Jättekul att det fungerar så bra och härligt att inte behöva vara irriterad ;)
    Det här kommer bli strålande resultat!

     
  • At 12:59 AM, Blogger Tina said…

    Det tror jag med, jag ser redan stora framgångar med båda hundarna

     

Post a Comment

<< Home