Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, September 05, 2006

Grundfärdighetskurs hos Canis hundskola!

Igår var första kurstillfället på Canis hundskolas kurs "Grundfärdigheter". Den går i Knivsta så det är en bit att åka. Det var bara teori så ingen hade hund med sig. Maria Yttermyr, som instruktören heter gick igenom principerna för klickerträning. Det var bra att ha läst boken"Klickerträning" innan för då kunde jag passa på att ställa alla frågor som poppade upp. Ja jag kände mig som värsta pratkvarnen som vanligt men man måste ju fråga om man ska få veta. Undrar om det var därför vi drog över tiden med en helt timme! Framför allt har jag insett att jag inte haft en susning om vad klickerträning egentligen innebär. Inte konstigt att jag inte fått till det. Dessutom så kommer tårarna när jag inser hur klantigt jag betett mig framförallt mot Sabina. Jag kommer jobba stenhårt med att få bort hårda ord, koppelryck och annat. Det här är en metod som jag köper rakt av och jag känner redan hur mycket roligare det blir att träna. När jag tänker efter så är det första gången jag längtar efter hundräningen, tidigare har det nog varit mer något jag måste göra. Målet är faktiskt att ha kul med sin hund, inte att nå en massa fina resultat.
Grundfärdigheterna vi ska lära oss och våra hundar är:
-Fokus (på föraren)
-Targeting
-Sitt
-Bakdelskontroll
-Utgångsställning
-Galopp mot förare
-Gå+se upp (fritt följ)
-Ligg
-Stå
-Bli (håll position)
-Doggie-zen
-Håll fast
-Loss
-Kryp
-Skall
-Hopp
-Luktdiskriminering

När hunden kan alla dessa grundfärdigheter kan man plocka ihop dom till olika moment. Man kedjar som det heter. Det ska bli hur spännande som helt och imorgon är första praktiska kurstillfället. Jag kommer träna samma saker med Sabina men jag märker redan hur mycket snabbare Freddie lär sig. Sabina har ju en del i ryggsäcken om man säger så.

Det bästa med den här träningen är att man aldri behöver fundera på ledarskap, vad hunden tänker, hur hunden mår eller är påverkad av miljö. Märker man att något inte fungerar sänker man kriterierna bara. Det låter enkelt och jag kommer de närmaste veckorna få se om det verkligen stämmer. Jag kan lugnt säga att vi var flera igår som var rätt skeptiska till mycket som Maria sa. Det låter rätt flummigt men ändå rätt. Det är jobbigt att få sin världsbild rubbad.

Något annat som jag kom på på hemvägen som är bra med kursen och det är att det är flera olika raser med. Vi går alltid kurs med andra retrieverraser men nu kommer det vara med lagotto, kelpie, rotweilerkorsning, schäfer och golden. Det är riktigt nyttigt för Freddie.

2 Comments:

  • At 12:42 PM, Anonymous Anonymous said…

    åhh kursen låter ju toppen!!!! den vill jag oxå gå!!!!

    du får berätta lite mer när vi ses om klickerträning.

    ha det gott
    kram

     
  • At 12:59 AM, Blogger Tina said…

    Ja det gör jag gärna!

     

Post a Comment

<< Home