Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, September 12, 2006

Vardagsträning

Jag har fått intrycket att många som läser min blogg tycker att jag tränar väldigt mycket. Då måste jag berätta att för mig är varje promenad en träningsrunda. Hundarna lär sig ju jämt så varför inte lära in rätt saker då. Går jag med båda hundarna så tränar vi mycket på att gå fint. Jag belönar när framförallt Freddie går i perfekt position. Möter vi hundar tränar vi på att ta kontakt. Vi tränar väldigt mycket skvallerträning som går ut på att hundarna ska ta kontakt så fort dom ser något spännande. Är jag och hundarna p åhumör tränar vi kanske 5 min per hund på något specifikt. Idag fick Sabina träna på söksignal-stopp-ut. Hon börjar äntligen fatta. Med Sabina fick jag först träna in stoppsignal med att kasta godis. Sen fick vi träna söksignal-stopp-kasta godis innen vi kunde sätta ihopp det med ut signalen. Nu har hon kvar att Sabina ska fatta att hon ska tillbaka till mig direkt. Hon vill gärna nosa runt för att kolla att hon inte missat något godis. Freddie fick undertiden träna på att vara uppbunden och titta på. Med honom tänkte jag träna frivilligt ligg men han var alldeles för upptagen av omgivningen så vi gick hem.
Vi gick ut i trädgården istället och träna på tasstarget. Nu gick det rikgtigt bra och Freddie har fattat vad han ska göra. Han tycker det är jättekul så jag gick över till att godisbelöna för att få ner intensiteten. Det gick bra det med. Efter lite paus så försökte jag få fram ligg igen. Freddie försöker fuska och lägga sig halvägs. Klicka för ett stå istället och nu började han pröva anddra beteenden. Fick fram ligg när jag satt på hälarna och han la sig många gånger på rad. Han reser sig för att ta godiset hur jag änr serverar det men det blir nästa grej at jobba med. Allt som allt tog den här träningen 5-6 min inklusive paus. Freddie hade gärna fortsatt men det är under rasterna som dom lär sig.
Testa föresten tasstarget med Sabina igår och hon fatta mycket fortare än Freddie vad hon skulle göra. Tänker använda detta i rutan-träningen.
Ikväll hoppas jag att det blir lydnadsträning med gänget. Jag ska bara ta med Sabina eftersom Freddie fått så mycket i helgen och behöver vila. Sabina och jag behöver lite egentid också. Jag ska fortsätta med inkallningen och träna fotgåendet. Ska fundera ltie mer på en bra plan.

2 Comments:

  • At 3:02 AM, Anonymous Anonymous said…

    Jag måste säga att jag tycker ni tränar alldeles lagom. Bra med korta pass och många pauser. Du beskriver er träning på ett väldigt bra sätt och det kanske får många att tro att ni tränar väldigt länge varje gång ;o)
    Om man tränar i fem minuter fem ggr. om dagen så blir det ju inte mycket i tid i alla fall. Tror också det "fastnar" bättre då än om man nöter i flera timmar eller övar samma moment för lång tid. Precis som du skriver så tror jag också att det är under pauserna då allt får sjunka in som de lär sig mest.

     
  • At 3:29 AM, Blogger Tina said…

    Absolut Jill, så är det. Freddie är också en hund som verkligen tydligt visar när han inte orkar "ta in" mer. Och det är kortkorta pass som gäller för hans del.

     

Post a Comment

<< Home