Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, September 07, 2006

Freddie TV-stjärna och första praktiska kurstillfället

Igår hade vi det första praktiska kurstillfället på GF-kursen. Jag var lite nervös och det blev inte bättre av att Maria ringde innan och berätta att TV skulle komma och filma. Det är dessutom otroligt stressigt att hinna till kursen som börjar 16:30 i Knivsta. Men jag tog några djupa andetag och bestämde mig för att fokusera på Freddie så mycket det bara gick. Vi fick börja utan hundar och lära oss 2 viktiga saker, håll klickern dold i handen som ska hänga utmed sidan och fipla inte med godiset innan klicket. Detta är såklart för att man inte ska ge hunden några hjälper och dessutom lär man hunden ett tävlingsmässigt förhållningsätt från början. Det kändes rätt fåningt att stå där och klicka och blev inte bättre av att man blev filmad. Sedan fick vi ta ut en hund i taget och visa hur hunden reagerade på vår belöning. Freddie var sist ut och började med att bajsa såklart. Pinsamt i TV och allt. Han svarade bra på köttbulle men ännu bättre på snörbollen. Bollen vågade jag inte ta fram men Maria har lovat att hjälpa mig hantera även den. Freddie fick vara kvar för att vara demostrationshund i momentet Targeting. Haha presentera en musmatta för Freddie och gissa vad han gör. Ja först satt han och vänta på kommando så klart, han är väl stadgetränad. Men när Maria petade lite på mattan så hoppa han fram och apporterade. Nu var ju tanken att han skulle sätta tassen på den och det var inte helt lätt att få fram. Men med Marias hjälp fick vi fram några tasstargets och då belönade jag med snörbollen. När det gäller föremål måste jag överträffa föremålet och då duger inte godis. Ja h är gäller det att jag är noga vad jag klickar för och är snabb. Timing alltså. Hu va svårt det är. Jag förstår om folk inte gillar klickerträning för det är svårt innan man får ordning på alla grejer. Men jag tror att det ger sig med träning. Filmteamet fick säkert fina filmsekvenser i alla fall på min galna hund och jag fick en massa skratt för man kan inte annat än skratta för hans tokigheter.
Vi fick sedan jobba 2 och 2 och i nästa pass fick jag fram en femetta. Freddie kasta sig fram och dängde båda tassarna på mattan precis som det ska vara. Det blev superbelöning såklart. Fick inte fram det fler gånger men flera lyckade tassar ändå.
Nästa pass var det targetstick, jo hej! Ah, en pinne tänkte Freddie och högg direkt. Gav upp och bytte till pekfingret istället. Jag får jobba med det och föra över till stickan succesivt.
Sista passet jobbade vi med spontana sitt. Det var ingen match får Freddie, det har han hållt på med sedan vi fick honom. Istället borde jag träna detta i stökiga miljöer. Bytte till ligg istället och först stod jag upp. Då hoppa Freddie in i perfekt utgångställning för fritt följ. Jag bara gapade för det har vi verkligen inte tränat. Undrar om han smygtittat på Sabina. När jag satte mig på knä fick jag fram många ligg så det är bara att jobba utifrån det. Sen var kursen, jag och Freddie slut.

3 Comments:

  • At 6:40 AM, Anonymous Anonymous said…

    *haha* Jag kan se freddie framför mig, och dig med för den delen när du dessutom är nervös inför kamerorna :o)
    Det låter hur som helst som ni hade himla skoj och gud vad härligt att kunna skratta så. Det ska ju vara kul att träna hund så.. :o)
    Ser fram emot att få se detta i TV. När kommer det sändas? Vet du det än?
    Ha det gott!
    Kram
    Jill och Eizor som har hur mycket överskottsenergi som helst efter en dryg vecka i koppel!

     
  • At 3:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    åhhh vilken rolig kurs!!! vill oxå gå

    kommer ni på tv? säg till isåfall!

    kram kram

     
  • At 6:42 AM, Blogger Tina said…

    Ja vi har himla skoj och jag ska få veta iförväg när inslaget ska sändas. Lovar att berätta.
    Tina

     

Post a Comment

<< Home