Labradorerna Sabina & Freddie

Friday, September 15, 2006

Matteträning

Idag är jag ledig. Det har varit mycket båe på jobbet och på kvällarna att jag kände att jag behövde en gå-och-skrota dag. Började dagen med att gå över en timma med hundarna. När hinner man det annars en vardagsmorgon. Passade på att träna lite också. först blev det en klassisk gömma sig övning för jag släppte lös Freddie som for iväg på egna äventyr. Sabina och jag sprang och gömde oss men det var ingen match för Freddie att hitta oss. Man har väl en nos. På fotbollsplanen fick Sabina göra en sök-stopp-sidodirigering. Det fungerade klockrent idag. Hon börjar förstå övningen nu och lyssnade uppmärksamt på mina signaler. Freddie fick göra samma övning men han var mer intresserad av dofterna runt omkring så jag avbröt och så gick vi vidare. Över huvudaget var Freddie väldigt okoncentrerad och kunde inte motstå alla mysiga dofter under promenaden. Lite längre bort tränade vi apportgrepp. Har bytt ut klicket mot tack och det funka bra. Gick och fundera på vad jag skulle göra istället för att klicka och lösningen var ju löjligt enkel. Freddie hade ett riktigt sug och höll kvar lite efter klicket. Där kan vi helt klart gå vidare. Resten av promenaden blev det träning på att gå fint, be om lov att få nosa och lite inkallning när dom var lösa.

Jag har varit iväg och tränar också. Igår så hade jag bestämt med min jobbarkompis Lasse att vi skulle åka och skjuta. Han är den som tagit med mig i hans olika jaktlag och hjälper mig med skjutträningen när han har tid. Vi åkte till jaktlagets övningsbana och sköt på rörligt mål med 22 mm. Oj det var svårt. Framförallt blir jag stressad när jag ska göra mantelrörelse,sikta och så skjuta när älgen "springer". Efter många serier så fick jag faktiskt till några riktigt snygga träffar. Men det här måste tränas någon gång till innan jag vågar skjuta upp. Jag vill gärna skjuta med studsare också för det är ett tyngre vapen och behövs mer kraft till mantelrörelsen. JAg var rätt nöjd i alla fall när jag åkte hem. Skönt att ha kommit igång.

I kväll åker vi till landet. Hoppas Sabina får leta reda på massor med kantareller åt oss. På söndag planerar jag att åka och titta på Eskilstuna provet. Det är ju nästgårds från landet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home