Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, September 28, 2006

Tredje tillfället på GF-kursen

Oj va skoj det här med klickerträning är. Men svårt också. Vi skrattar mycket när vi klickar helt fel eller missar att klicka. Men en snabb hund som Freddie måste man verkligen koncentrera och förbereda sig. Det är nog det bästa med den här träningen. Man måste planera i detalj vad man vill ha ut av övningen och hur man ska uppnå resultat. Det funkar inte att klicka lite hursom helst. Man måste även tänka igenom vilken belöning man ska använda och ha en jackpot belöning på lut om hunden gör något extra bra. Jag tycker det börjar lossna lite och att jag börjar få ordning på grejerna.
Igår började vi med att vi fick välja vad vi ville visa och ha hjälp med. Jag valde ligg eftersom Freddie har lite svårt att bjuda beteendet när jag står upp. Nu gick det faktiskt bra men han hoppar upp så fort jag rör handen mot godisfickan. Så då tränade vi det istället. Jag fick sätta mig ner och så fort Freddie sträckte sig efter godiset så åkte handen bakom ryggen. Snart så såg Freddie ut som om jag presenterade världens äckligaste grej när jag höll fram handen. Rätt kul att se. Det här ska vi jobba vidare med. Nästa moment var att lära hunden gå till en figurant. Det hade Freddie inga större problem med. Han är tillgänglig och gillar godis. Toppenövning tyckte han nog då han bara behövde springa mellan 2 personer och inkasera godiar. Så vi försvårade övningen med att figgen ställde sig på andra sidan ett hinder. Nu fick Freddie bara belöning när han sprang mellan hinderstolparna. Väldigt fiffigt att lära hunden. Då spelar hundens position ingen större roll när man sedan tränar hopp. Freddie fattade snabbt övningen. Detta ska kunna tränas med target också men jag föredrar nog figurant.
Sista passet fick vi välja vad vi ville ha hjälp med så jag valde bollbelöning. Problemet för mig är ju att få tillbaka bollen snabbt. Jag fick ge Freddie en boll och sedan sätta mig på huk med ryggen mot honom och leka med en annan boll. När han kom in till mig och släppte bollen så klicka jag och kastade min boll. Det här gick jättesnabbt att få till så jag fick byta bollen mot en godis ibland innan jag kasta. Det är toppen om jag kan använda bollbelöning för det slår verkligen allt för Freddie. Kanske kan vi få ordning på avlämningarna på köpet.

1 Comments:

  • At 3:05 AM, Anonymous Anonymous said…

    Låter som ni har skoj :o)
    Ser fram emot att få lite övningar visade!

     

Post a Comment

<< Home