Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, September 20, 2006

Andra praktiska kurstillfället på grundfärdighetskursen

Idag var det andra gången på kursen. Vi har haft 2 veckor på oss att träna sedan sist och alla hade gjort framsteg på olika sätt. Jag tror alla har olika problem att brottas med och man lär sig massor av att vi tittar på en hund i taget. Men först fick vi lite teknikträning. Vi fick en mugg som vi skulle fylla med så många godisar som möjligt på 30 s. Mellan varje godis skulle händerna sättas i sidan innan vi fick klicka och lägga i godis. Jag klarade bara 11 godisar och förbättra mig inte andra gången. Målet är 20 godisar på 30 s. Mitt problem var att jag blandat i leverpastej idag som klibbade fast i händerna. Sedan fick vi träna på hundarna och jag jobbade ihopp med Perlas matte idag. Perla löpte men hundarna är aldrig ute på samma gång så det gick bra. Först skulle vi belöna varje gång hunden tog kontakt i 30 sek. Medan jag jobbade tog Perlas matte tid och räknade, nog så svårt. 7 gånger kunde jag belöna kontakt. Sen belönade vi så snabbt vi bara kunde i 30 s och sedan 30 s kontakt igen. Nu fick jag 11 förstärkningar trots att det gick förbi ett gäng tjejer. Där ser man vad förstärkningsfrekvensen betyder men också att man har ordning på grejerna.
Nästa moment blev att visa hur det gått med targetövningarna. Freddie skötte sig men har tendenser att plocka upp musmattan. När vi öka avståndet för att få fram gallop till mattan satt Freddie och vänta på kommando. När det inte kom blev han frustrerad och hoppa fram och apporterade mattan. Så våran uppgift blir att tvärt emot som man ska göra så ska vi öka avståndet gradvis. Det är inga problem att få Freddie att gallopera ändå. Nostargeten gick sådär. Jag måste få in att peka på ett föremål och att hålla fingret mer tydligt.
Nästa varv fick vi visa sitt, ligg, stå och jag fick bra tips på att Freddie försöker sätta sig vid sidan. Jag tränade utmed en vägg. Sitt gick bra medan Freddie var ltie osäker på ligg. Inte så konstigt då vi precis fått till det när jag står upp. Han var väldigt ofokuserad och nosig. Vi får träna vidare för att få klart framför mappen och påbörja baklänges mappen. Det innebär att hunden ska kunna bjuda beteenden i olika positioner. Ja det är bara att träna på. Vi får ta ett pass i morgon förmiddag för sedan sticker jag och min man till London över helgen.

1 Comments:

  • At 3:01 AM, Anonymous Anonymous said…

    Va kul att du har fått en ny aha-upplevelse med klickerträningen. Kursen låter inte helt olik den jag gick för Fanny i Göteborg förra våren. (Kika i min bloggs history för att läsa.) Freddies beteenden påminner lite om Lokas. :)

     

Post a Comment

<< Home