Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, September 27, 2006

Lydnadsträning med Sabina!


Låna bilden på Sabina från Fransan. Det är så härligt att se hur avslappnad Sabina är när hon går vid min sida.

Igår var jag iväg med Sabina till Tyresö BK. Jag märker att mitt nya sätt att träna ger stora resultat. Framförallt så är Sabina mycket mer harmonisk. Skällandet i bilen när vi kommer fram är inte lika intensivt och slutar snabbt. Hon kan gå fint vid sidan hela vägen till planen utan att jag säger någonting. Allt jag gör är att klicka och belöna. Väldigt skönt. Det är ju bra mycket trevigare än att gå och rycka och skrika. Vi började med hoppet efter att jag fått i mig lite keso och pratat en stund medan Sabina fick samla sig. Först satte jag Sabina på ena sidan hindret och gick själv runt. Sa sitt när hon redan satt och första gången la hon sig. Då gick jag tillbaka och hämta upp Sabina och gick en liten sväng. Gjorde om och nu satt hon kvar. Då sa jag hopp och belöna. Det här gjorde jag tills jag såg att hon verkligen tryckte baken i backen när jag sa sitt. Då testa jag att köra hela momentet och det blev perfekt. Efter en liten paus när vi titta på Fransan som träna framförgående och Jessi som träna Olivia så träna vi lite apportgrepp. Sabina blinkar fortfarande med ögonen men till sist så greppa hon ordentligt. Nu kom Jill och Peter förbi så det blev naturlig paus med lite prat. Det var ju ett tag sedan vi träffades. Hundägare är verkligen ett pratsamt släkte, det kanske är en av anledningarna till att ha hund :-).
Sabina fick göra en inkallning med ställande med 25 stegs avstånd. Hon gick några steg i stannandet men det var helt ok. Det är bara att traggla på. Avsluta med lite fotgående och halterna är verkligen bedrövliga. Sabina halkar framför och lite snett. Hoppas på lite tips på lydnadskursen vi ska gå för Kenneth och Niina Svartberg nästa vecka.

I morse blev det targetträning för båda hundarna. Sabina envisades med att apportera musmattan men efter att jag tagit upp den och vänt mig från henne några gånger så gjorde hon som hon skulle. Freddie hade full fart och vet verkligen vad han ska göra. Han ser för kul ut när han kastar sig på musmattan och glider på framtassarna. Han plocka upp mattan några gånger efter klicket men släppte den direkt. Det kommer nog bli svårt att få honom att stanna på mattan. Efter det så fick båda träna frivilligt ligg framför och jag använde ett staket för att få hundarna att inte gå in till sidan. Det verkar funka bra för senare under promenaden kom Sabina och la sig snyggt rakt framför mig när hon var lös. Ikväll ska Freddie och jag iväg till klickerkursen igen. Hoppas vi gjort några framsteg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home