Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, October 08, 2006

Tävlingslydnadskurs med Svartbergarna

Så blev det äntligen av. I 2 år har jag försökt komma med på en av Niina och Kenth Svartbergs tävlingslydnadskurser så det var med stor spänning jag åkte hemmifrån i torsdagsmorse. Lite kul också att bara åka iväg med Sabina. Det var ett tag sedan det bara var vi 2.
Kursen började med sedvanlig presentation och vi fick berätta om våra erfarenheter och hundar. Sedan delades vi in i grupper och fick reda på hur kursen var uppbyggd. Jag hade förväntat mig att Niina och Kenth lagt upp kursen men så var det inte. Vi var 6 i varje grupp och vi fick en kvart per pass var. Då fick vi själva välja vad vi ville jobba med och de andra tittade på. Efter lite funderande så valde jag att börja med fotgåendet eftersom det inte funkar så bra. Oj va nervöst det var när jag skulle visa hur det såg ut. Jag var nog rätt hafsig i svängar och halter. Niina tyckte att jag inte visade Sabina när hon gjorde fel och därför visste hon inte riktigt vad jag förväntade mig av henne. Ja det man inte jobbar med korrigeringar så måste man ha ett annat sätt att "tala om" för hunden när det bloir fel. Det visade sig vara problemet med Freddie också. Niina tyckte man kunde ha en felharrang som man sa när man inte var nöjd och så skulle man avbryta direkt och göra om. Hunden ska lära sig att när jag är tyst är jag nöjd. Mycket klokt om man ska tävla. Så jag fick rådet att träna mycket på ett delmoment i taget och få alla bra innan jag började sätta ihop dom igen. Och så ska jag inte bara belöna i halterna.

Nästa pass valde jag att börja med vittringsapporteringen. Den har jag inte alls gjort tidigare och jag ville ha bra tips på hur man lär in det på bästa sätt. Niina hade en metod där man lär hunden att direkt sätta på nosen när den kommer fram till pinnarna. Detta gör man med hjälp av godis. Det gick jättebra och vi kunde avancera ganska snabbt. Nu ska här tränas och tränas.

Sista passet för dagen och för Niina ville jag ha hjälp med apporteringen. Tänkte först att vi tränar ju de tpå vårt vis enligt FAnny Gotts artikell i Canis men det kunde vara kul att se vad Niina hade för lösning på Sabinas tugg. Eftersom Sabina inte har problem med gripandet tyckte Niina att vi kunde testa en annan metod där apporten inte blev så viktig. Den fick ligga på marken och så belöna jag med varsågod och kasta godis när hon lyfte upp apporten. Det här funka bra så långt men jag får väl se hur jag kan avancera.

Dagen avslutades med eftersnack och en föreläsning hur man ska träna tävlingsmässigt. Oj va många bra tips vi fick. Det drog över tiden och inte förrän klockan närmade sig 6 åkte vi iväg till vandrarhemmet i Gimo. Det var ett trevligt vandrarhem, stora rum och rätt nyrenoverat.

Dag 2 körde vi igång på planerna direkt. Vår grupp hade Kenth. Jag kände att jag hade lite idétorka men efter lite snack med de andra i gruppen valde jag fjärrdirigering med ståväxlingarna. Här blev det massor med tips om hur man ska tänka, träna in, tekniker och hur man använder handtecknen. Jag måste ha sett ut som en fågelholk till slut av allt bra jag bombarderades med. Oj vilken häftig upplevelse. Andra passet tog jag fotgåendet igen men valde vinklingen att Sabina är ojämn och lite okoncentrerad bitvis. Här valde Kenth att belöna med externbelöning och en skål godis. Går hon fint så blir det varsågod, går hon fel så börjar vi om och så utöka längden. Det här gick jättebra. Tredje passet som egentligen var mitt sista stod jag i valet och kvalet men valde till sist inkallning med läggande. JAg fick gå baklänges och locka på Sabina, kommendera ligg och kasta godis. Även här kunde vi gå frammåt ganska snart och under kvarten fick vi tll flera lägganden under gallop. Kenth tyckte att Sabina var en fantastisk hund som kunde sortera så bra. Trots att hon älskar sin godisbelöning så kan hon ändå koncentrera sig på sin uppgift. JAg hade arbetat upp en bra grund. Det var roligt att höra. Till sist fick jag ett bonuspass och kunde få hjälp med rutan. Vi använde godisskålen igen som mer och mer doldes. Sabina hade bra koll på konerna och sprang rätt alla gånger utom en då hon sprang fram till en kon istället.
Nu har man verkligen saker att jobba med för lång tid frammåt. Både Niina och Kenth är suveräna på att förklara, tänka frammåt och stötta en att göra rätt. Jag har också lärt mig massor av att titta på de andra förarna och deras hundar. Och jag känner att vi är nog inte så tokiga i alla fall.
Dagen avslutades med att Kenth berättade om belöningsstrategier och hur man bygger upp hunden för att klara en tävling på en belöning. Mycket intressant. Jag har visserligen hört mycket förrut på hans föreläsning men nu hade man mer möjlighet att ställa frågor och diskutera.
Det här var väl använda 2 dagar och jag ska försöka komma med på en kurs igen i vår så att man kan jobba med det som säkert då har uppstått. Ka nockså tänka mig att ta med Freddie också.

1 Comments:

  • At 2:54 AM, Anonymous Anonymous said…

    varfor inte:)

     

Post a Comment

<< Home