Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, October 01, 2006

Jaktlydnadskurs med Anita Norrblom

Idag har vi börjat på vår jaktlydnadskurs med Anita Norrblom, Freddie och jag. Det är en kurs jag riktigt längtat efter och det var precis så bra som jag förväntat mig. Egentligen gjorde vi inga avancerade övningar men allt var väldigt väl avvägt och Anita är en suverän pedagog. Jag kom lite tidigare för det gick fortare än jag trodde att åka. Anita rastade Jörgens nytillskott, taxvalpen Valsa 9 veckor. Oj va söt hon var. Någon gång i livet måste jag ha en tax.
När alla kommit satte vi oss och pratade. Först fick vi presentera oss och våra hundar. Det var hälften Thorsvihundar och hälften andra. Efter det gick vi bort till ett mindre blåsigt ställe för att träna stadga. Alla hundarna var jätteduktiga men när Anita kastade upp en dummy kunde inte Freddie hålla sig. Men tredje gången satt han faktiskt kvar. Anita gick också runt och hälsade på oss och då skulle hundarna sitta. Det gick också bra vilket förvånade mig. Vi fick i läxa att träna på det. Efter lite fika och prat så förklarade Anita hur hon tränar fotgåendet med lite lockande och lite lätt koppelryck. Nu stämmer inte det med klickerträning så vi fortsatte på vårt sätt och Freddie gick fint fot ändå. Det ska vi också träna mycket på och sträcka ut sträckan som hunden ska kunna gå fot. Sista momentet var inkallning och nu började många hundar bli trötta i huvudet, det märktes. Freddie skötte sig galant, kom snabbt och gick att sätta direkt efter så jag kunde sätta på kopplet.
Vi gick tillbaka till bilarna för att lugna ner hundarna och prata lite till. Anita berömde flera gånger mig för att jag fått så bra ordning på Freddie. Det var som en annan hund sa hon, jämfört med hur han var i juni när vi träfades senast. Sådana ord värmer mycket och jag kände mig riktigt nöjd och glad när jag åkte hem. Man ser inte alltid själv framstegen man gör så därför är det extra kul när andra uppmärksammar dom. Nu har vi massor att träna på och det är tur det är 2 veckor till nästa gång.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home