Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, October 03, 2006

Freddie fyller 1 år idag!

Vilken glömsk matte. Freddie fyller ju ett år idag. OCh detta har vi inte firat alls. Han ska få en riktig smaskmiddag i alla fall. Då är det kanske på sin plats med en liten sumering av vårat första år tillsammans.
Freddie har hela tiden varit väldigt lätt att ha att göra med. Han lyssnar och lyder bra och är mån om att vara till lags. Ha är lätt att lugna ner när han varvar upp sig. Vad jag har haft svårt med är hans extrema föremålsintresse. Jag har faktiskt aldrig sett på maken. Med tanke på att brorsan Målle är snäppet värre så är jag väldigt tacksam att uppfödaren Mia gjorde det val hon gjorde. Det har inte varit en helt lätt resa och vi har mycket kvar. Jag är övertygad om att bara jag får kontroll på föremålsintresset så kommer han bli en mycket duktig hund som kan ligga i och jobba länge.
Vi tränar dirigeringar med matskålar och ibland lägger jag ut bollar. Det är mycket stadga men också det här med klicker där Freddie för använda hjärnan mycke toch räkna ut själv vad han ska göra för att få belöningen. Det är nyttigt för honom och jag har också börjat lägga in att han måste behärska sig för att få belöningen. Belöningen kan vara arbete, godis, dragkamp eller att jag kastar en boll. Bollbelöningen är jag sparsam med, den kommer bara fram i speciella ögonblick. Igår gjorde vi ett framsteg i apporteringsträningen. Freddie kunde sitta med dummyn i munnen utan att tugga och komma med den på inkallning. Jag blir så glad.
Freddie kan gå fot längre sträckor hemma och kortare på sökiga platser. Han kommer som ett skott på inkallning och kan sitta och vänta på ett stanna kvar. Det går bra att binda upp honom medan jag jobbar med Sabina och det är väldigt skönt. Freddie börjar kunna sova på mornarna en liten stund längre i alla fall. Oftast är det nog blåsan som är full. Ja Freddie börjar bli en riktig hund och jag börjar få kontroll på honom. Vi fortsätter som hitills så får vi hoppas att jag inte förivrar mig och gör något korkat.

3 Comments:

  • At 5:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    Men oj, då "lurade" Lena mig som sa att "på onsdag fyller dom ett år"! STORT Grattis lilla Freddie-Boy från oss två och fyrbenta vänner!
    Tina, du gör ett strålande jobb med Freddie och han har utvecklats till en riktigt fin och behaglig liten kille med mycket go och kapacitet i. Ni kommer gå långt ;o)
    Kramar från oss!

     
  • At 6:12 AM, Blogger Susanne said…

    Vi skickar ett GRATTIS till Freddie på födelsedagen från Malmö. Lycka till i fortsättningen med honom.

    Susanne, Leo & Truls

     
  • At 11:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    Grattis på 1-årsdagen Freddie-grabben!! "Stor" kille nu! Hoppas att din matte bjuder dig på något riktigt gott idag och att du får göra det du älskar mest.

     

Post a Comment

<< Home