Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, October 04, 2006

GF kurs tillfälle 4

Idag stog följande på schemat:
-Externbelöning
-Greppa
-Stimuluskontroll

Vi var ute i god tid och som straff regnade det så jag fick sitta i bilen istället för att ta en promenad med Freddie. Jag berättade hur det gått för oss i veckan och problemen med att Freddie envisas med att apportera musmattan när avståndet ökar. Fick tipset att kasta bollen TILL Freddie istället för att han ska springa till mig. Det måste jag testa. Sedan förklara Maria hur vi skulle träna in avståndsbelöningen. Först skulle vi välja ett ord som vi inte förknippat med nej. Jag valde Jaa! Det brukar vi använda för att skicka och har aldrig sagt nej i samband med detta. Vi fick jobba i par och jag fick jobba med löpande Perlas matte. Vi tog ut Freddie som blev alldeles exalterad och apporterade skålen. Jag tror inte han märkte att det låg en godis i skålen, knäpp hund. Het klart förstod han ordet men när vi la in att Freddie måste titta på mig så lugnade han sig. Andra passet la jag till att han skulle bjuda något beteende och det blev ligg. Det gick jättebra.
Nästa pass var det att greppa och alla andra hundar hade stora problem att överhuvud taget intressera sig för apportobjektet. Så Maria tipsa och fick alla hundar att bjuda att öppna munnen någon gång i alla fall. Vi ska också använda olika objekt och behöver inte använda dummy eller apportbock innan vi fått ett bra beteende. Freddie hade då inga problem med intresset. Jag valde först en tennisboll i form av en pinne (ja de tlåter konstigt men så såg den ut). Den ville inte Freddie greppa så fint som han gör med dummyn så jag fick backa flera steg. Jag fick tipset om att inte bry mig om att ta objektet efter klicket utan koncentrera mig på belöningen. Då gick det mycket bättre men Freddie tuggade på "bollen". Böt till en sko istället och fick riktigt fina hållanden i flera sekunder. Jag ska testa att utöka tiden han håller innan jag klickar.
Till sist var det stimuluskontroll. Man ska lära hunden ett kommandoord för ett beteende genom att säga det när hunden utför det. JAg kände att jag inte hade något beteende som var tillräckligt bra. Sitt är halvdant nu och blir halvligg. Så Maria hjälpte mig att få fram ett snyggt sitt. Jag står och väntar istället för att bara vända mig om när Freddie gör fel och sedan direkt ge honom en ny channs. Nu fick jag riktigt snygga och snabba sitt som jag kunde sätta KO på. Men Freddie börja bli trött i huvudet så han fick hoppa in i bilen och äta sin middag.
Det var en rikigt bra lektion idag och jag fick hjälp med lösningar på många problem. Men Freddie är en riktig clown och helt galen emellanåt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home