Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, October 04, 2006

Freddie tackar för hälsningarna!

Freddie fick nog en rätt bra födelsedag trots att matte var förkyld och inte riktigt orkade fira. Först fick han göra ett godissök i skogen som han älskar. Sedan så la jag ut en dummy i hallen och skickade Freddie på ett linjetag från köket. Det är tur att det är klinker på golvet för Freddie rivstartade med 2-3 språng utan att komma någon vart. Sen dundra han rätt in i toadörren när han inte hann stanna, plocka upp dummyn och så full fart tillbaka till mig och rätt in i mina händer. Han var jätteduktig med aldeles uppvarvard efteråt så det var nog ingen bra övning. Fasen här har man ju sett på film hur det tränas avlämningar hemma och det ser så lungt och fint ut. Efter tips från coachen (Anita) så lägger vi ner sådana övningar. Ibland känns det rätt frustrerande att man aldrig kan träna ens enkla apporteringsövningar. Freddie är ju så duktig och tycker det är kul. Men då får jag intalla mig att han kan det där redan och att vi inte behöver träna. Tur att Jill brukar få mig på bättre tankar också. Det är skönt med träningskompisar som drar i bromsen och som man kan diskutera med.
Jill och Peter hade föresten träffat Freddies brorsa Målle när dom var på mentaltest. Det ska bli intressant att höra vad resultatet blev för Målle. Eizor hade fått fina poäng och det är kul. Peter har dessutom lyckats att slutföra sin jägarexamen. Grattis till honom. Själv hoppade jag över då förkylningen däckat mig totalt.
För att återgå till födelsedagen då så firades det med lammbringa till middag. Det uppskattades.
I morgon åker jag och Sabina på lydnadskurs för Niina och Kenneth Svartberg. Det ska bli riktigt kul och spännande. Dom håller till i Alunda så vi kommer övernatta där. Freddie kommer få följa med husse till jobbet för första gången. Det kommer säkert gå jättebra. Sen på fredag susar Sabina och jag ner till Freddies uppfödare i Länghem för att vara med på våran livs första andjakt. Det ska bli riktigt spännande. Inte för att jag tror Sabina kommer att göra några stora insattser men hon kanske blir lite peppad. Framförallt får jag lära mig hur det går till och vad man ska tänka på i framtida träning. Men innan allt detta kuligt ska Freddie och jag gå på kurs ikväll. Det är klickerträning igen och vi ska lära oss externbelöning.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home