Labradorerna Sabina & Freddie

Wednesday, October 18, 2006

Klickerkurs

Dagen började riktigt dåligt. Jag brukar släppa ut hundarna på fältet framför huset samtidigt som jag hämtar morgontidningen. Detta för att skona mina buskar och gräsmattan. Idag kom plötsigt en tjej gående med hund på gatan så jag ropade på Freddie som var fullt upptagen av en doftfläck. Varken harklingar eller grövre arteleri hjälpte och tjejen trava på så Freddie han få syn på dom och sprang fram. Fortfarande ingen kontakt och en sur tjej, väldigt till sig hanhund och matte arg i morgonrock ackompanjerade av Sabina som skällde gör ingen människa glad. Det blev att ta i med hårdhandskarna för att få med mig Freddie, hm det här måste vi ta tag i.

Kursen var i alla fall bra. Vi fick önska och jag hade bestämt mig för doggi-zen på Pernillas inrådan. Det var ett bra val. Doggi-zen går ut på att allt hunden vill ha måste den förtjäna och det kan man använda som belöning. Som med doftfläcken i morse så kan jag använda den som belöning för att Freddie t ex ska komma på inkallning. Lite så gör jag idag där Freddie måste be om lov för att få nosa. Men så nosar han lite i förbifarten i alla fall. På kursen använde jag först köttbullar att locka med och sedan snörbollen. Sitter hunden kvar så får den belöningen annars försvinner den. Man rikigt ser hur hunden pressar ner baken i marken om det är sitt som gäller. Kul var det också för Freddie gjorde allt för att lämna tillbaka bollen så att vi kunde göra om. Sen testa vi samma sak fast med godisskål. Freddie blir väldigt i gasen av externbelöningen men han var tvungen att ligga still för att få ta godiset. Oj va svårt det var. Mer hann vi inte trots att vi bara var 4. Men vi fick många bra tisp på de andra förarnas problem och så lite tips hur jag ska få Freddie att lyssna bättre. Imorgon åker vi till Håkan & Karina tillsammans med Jill och Eizor för mentaltest enligt FART. Det ska bli riktigt spännande.

1 Comments:

  • At 1:05 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hihi va kul att man kan vara lite inspiration. :)

     

Post a Comment

<< Home