Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, October 15, 2006

NM-guld,NM-guld,NM-guld

Idag på kursen fick vi direktrapport från vinnaren själv i Retriver NM. Brigitta och Skipper gick och vann. Oj va skoj att höra.

Ja som sagt så var vi på andra tillfället av Anita och Jörgens jaklydnadskurs. Idag var det väldigt mycket stadga på schemat. Vi började med hälsa övning där det tittades på änder. Inte så kul tyckte Freddie men det gör han inte när jag försöker heller. Han satt i alla fall fast första gången när Anita kom så hoppa han glatt upp. Jörgen gick hela dagen omkring med hagelbössan för att avdramatisera den. Smart! Efter det var det fotgående som gick så där tyckte jag. Freddie var väldigt nosig och intresserad av de andra hundarna. Inte alls som han brukar. Det visade sig senare att Geminie höglöpte så det var inte så konstigt. Men just då fattade matte ingenting. Vi fick gå fot i en ring medan Anita kasta en dummy. Då skulle vi stanna och säga sitt. Efteren stund tog vi kontakt med hunden och gick vidare. Freddie skötte sig bra men sista gången dummyn kastades satte han sig demostrativt med ryggen mot den. Vi tog en promenad bort i skogen för att utsätta hundarna för kaninen. Vi stod 3 ekipage itaget medan kaninen sakta drogs framför hundarna. Jag tycker Freddie var väldigt duktig. Han satt still och var lätt att få kontakt med efteråt. Kan det ha att göra med att han hade tankarna på lite annat håll. Nu var det fika dags och medan vi pratade och fika så sköt Jörgen med bössan på allt närmare avstånd. Freddie noterade intresserat att det smällde men inget mer. Skönt. Freddie hade däremot väldigt svårt att koppla av och låg och gnydde. Nu uppdagades det varför han hade svårt att hålla koncentrationen. Men det är inte alls dumt att träna med löptikar, det måste dom också lära sig och när det gällde själva arbetet så hade Freddie inga som helst problem att fokusera på rätt sak. Att löptikens matte Cina bjöd på nybakad,varm sockerkaka gjorde inte saken sämre.

Efter rast och lite vila så var det dags för markering. Anita ville se hur hundarna betedde sig. Det var en rätt knepig markering som hamnade ner i en slänt. Det var inga problem för Freddie och roligt var att han kom in direkt till mig. Där slog det över lite och han la sig och tuggade på dummyn. Anita konstaterade i alla fall att det där behöver vi inte träna på alls. Vi gick upp till resten av gänget som tränade inkallning och det blev genast vår tur. Först en vanlig som gikc bra. Sedan en med ryggen mot hunden. Nu fattade Freddie ingenting och jag fick vissla visa med armarna men först när jag sa Freddie så kom han och sprang rakt förbi. 3:e vändan kom det en godisskål in i bilden som störning. Det här kände Freddie igen som tränat på exterbelöning hela veckan. Men tji fick han, det var matte man skulle springa till och jag fick rya i med ett nej. Sista gången så stod jag med ryggen mot och skålen som störning. Nu tyckte nog Freddie att det var bäst att sitta kvar när allt var så konstig men till slut kom han farande utan att passera skålen.
Vi hade lite tid kvar så vi testade att gå utom synhåll och kalla in. Alla påstod att min pipa inte hördes. Kanske är det därför inte Sabina kommer när jag visslar på avstånd ;-). Jaja jag får väl gå hem och träna på att blåsa hårt.
Nu var Freddie ganska slut i huvudet så det var skönt att gå tillbaka och varva ner. Matte var också trött. Kände mig inte helt klar i kolan då jag inte fått i mig så mycket mat senaste dagarna. Tur att husse var med och var chaufför.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home