Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, October 17, 2006

Att träna flera hundar!

Jag har sedan Freddie kom försökt hitta bra metoder för att kunna träna både Sabina och Freddie. Ute brukar jag binda upp den hund som inte tränas. Det ger full frihet och koncentration på den hund man tränar med. Den andra hunden vänjer sig vid att titta på också. Det här har jag tränat så att jag inte började med häftiga övningar utan i början var det korta pass av fotgående med lugna belöningar. Sen har jag succesivt ökat intensiteten. Det här funkar bra tycker jag men är lite begränsande. Jag kan bara träna på platser där det finns något att binda hundarna i. Det blir lätt att jag går till lekparken eller fotbollsplanen när vi ska träna. Det medför också att hundarna lär sig att går vi dit så tränar vi inte men går vi dit så tränar vi. Idag började jag därför testa att lägga den hund som inte ska tränas. Det blev Sabina som fick ligga och så får jag vara noga med att belöna henne för att hon ligger kvar. Det blir lite mer splittrat men ger mig större frihet. Vi får se hur det fungerar.

Innomhus så har jag gjort så att jag gått in med den hund som ska tränas i arbetsrummet.Vi har inga dörrar till köket eller vardagsrummet så då är det största rummet med dörr. I början så bytte jag sedan hund men sen kom jag på att det var enklare att jag flyttade på mig och lät hundarna vara kvar. Då kan jag snabbare växla och kan klämma in mer träning på kortare tid. Det här funkar jättebra och hundarna är så uppmärksamma när det är deras tur. Men inspirerad av en tjej på ett klickerträningsforum för fågelhundar som ajg gått med i så testa jag ett nytt sätt igår. Hon tränade djur på zoo och där kan man inte hålla på och flytta runt djuren. Där lär sig djuren att ligga på en matta när de inte tränas. Så jag testa igår att lägga den hund som inte tränades i köket och så fick jag se till att belöna att dom låg kvar. Det blir också lite splittrat men jag tror det är bra träning även för hundarna. Dom får passivitetsträning på köpet. Får jag flyt på det här blir det också enklare att utnytja de små pauser som uppstår under dagen och det blir inte så stor affär av att vi ska träna.

Vad tränar vi då? Freddie fick träna fingertarget. Han ska lära sig dutta med nosen p åmitt pekfinger och sedan lära sig följa det. Med honom måste jag tänka på att inte köra för många repititioner på raken. Han tappar lätt koncentrationen. Sabina tränar jag att sätta sig korrekt från stå. Det är inte så lätt som det låter. Det är fjärrdirigeringen vi tränar och jag vill att bakbenen ska vara stilla i alla växlingar. Sabina vill knycka in baken när hon sätter sig men hon ska alltså backa med frambenen. Det här går jättebra och igår kunde jag ta bort gobiten jag lockade med och bara använda handtecken + sitt.
Utomhus fick Freddie träna söksignal. Det var ett tag sedan men det kom han ihåg. Sabina fick ligga ner. Sen träna vi en del inkallning där jag hade ryggen mot. Freddie har blivit lite ohörsam när han fastnar på en nosfläck. Men efter en påminnelse så kom han som ett skott.

5 Comments:

  • At 4:35 AM, Anonymous Anonymous said…

    Ja det här måste jag också ta tag i. Hermes kan ligga still medan jag tränar Eizor men inte vice verca. Himla bra sätt att träna stadga samtidigt som hundarna får lära sig när det är deras tur och när det är vila. Nu tränar ju inte jag Hermes på det sättet som du gör med Sabina men det är ändå en nyttig övning för Eizor.

     
  • At 12:13 PM, Blogger Tina said…

    Absolut man ska utnyttja att man har 2 hundar till något.

     
  • At 1:07 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hmm funderar på hur jag gjorde när Fudge var liten i början. Vill minnas att jag hade en hund i köket och en i vardagsrummet medan jag gjorde enkla klickerövningar. Var noga med att inte göra för stressande saker så att passiviteten inte skulle bli för svår för lillkillen. Det gick bra och när jag sedan flyttade utomhus när han var lite äldre kunde han redan sitt, stanna kvar så då satte jag bara honom där. Om han lade sig ner fick han gärna göra det och så var det inte mer med det.

    Kanske ett märgben eller så kan hålla den passiva hunden sysselsatt i början om det blir för svårt?

     
  • At 1:10 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hmm funderar på hur jag gjorde när Fudge var liten i början. Vill minnas att jag hade en hund i köket och en i vardagsrummet medan jag gjorde enkla klickerövningar. Var noga med att inte göra för stressande saker så att passiviteten inte skulle bli för svår för lillkillen. Det gick bra och när jag sedan flyttade utomhus när han var lite äldre kunde han redan sitt, stanna kvar så då satte jag bara honom där. Om han lade sig ner fick han gärna göra det och så var det inte mer med det.

    Kanske ett märgben eller så kan hålla den passiva hunden sysselsatt i början om det blir för svårt?

     
  • At 12:17 AM, Blogger Tina said…

    Bra tips Nilla, det ska jag absolut testa.

     

Post a Comment

<< Home