Labradorerna Sabina & Freddie

Thursday, October 26, 2006

Träning SSBK med Freddie

Igår var det Freddies tur att träna. Väldigt skönt och lyxigt att ta en hund per kväll. Man blir mer fokuserad då. Fransan kom och hann träna med oss en liten stund och jag fick hjälp med hälsa träningen och så fick vi störa Tindra och bli störda. Båda hundarna var väldigt duktiga och Freddie kunde gå fot nära Tindra. Bara jag hittar rätt belöning så jobbar han hur bra som helst. Godis funkar inte så bra när vi är i störande miljöer, då är det dragkamp som gäller, ialla fall på sådana moment som fotgående. Träna lite stadga också och Freddie kunde sitta kvar när jag bestämt backade ifrån honom med snörbollen i handen. Det är ett framsteg.

Imorse så tränade jag i lekparken. Inga barn kom och störde så vi kunde köra ganska länge. Började med Sabina som fick gå fot med externbelöning och så la jag in ett läggande under gång. Tänkte på att jag skulle belöna 2 ggr under momenten men Sabina skulle inte veta när. Det här är för att förbereda för tävling. Det gick bra också att avsluta fotgåenden, belöna med röst och klapp som man gör på tävling, starta nästa moment och skicka på varsågod. För Freddies del var målet att få stimuluskontroll på sitt. Men jag fick jobba med att Freddie ska sitta och inte hoppa fram när jag tar fram belöningen. Vi körde 2 pass men sedan orkade inte Freddie mer. Man får ju tänka på att vi tränade igår också. Sabina fick träna apportgrepp. Gick lite för fort fram och ville att Sabina skulle hålla någon sekund men fick gå tillbaka till att bara lyfta upp apporten. Vi ska träna det här varje dag så får vi se hur långt vi kommer till tävlingen. Ja just det, vi har anmält oss till lydnadstävling den 19/11. Jag vill verkligen bli uppflyttad men tävlingen är i ridhus så det kan gå hur som helst.

Morgonen avslutades med att vi mötte Lisa som var ute med matte. Matte kan inte hålla hunden så hon drog sig fram till mina och kaoset var ett faktum. Jag blev riktigt arg på mina hundar och sa till på skarpen. Freddie fick sig en ordentlig åthutnig och satt sedan snällt vid sidan trots att Lisa kom fram. Duktig hund. Det här är inte riktigt just mot hundarna men å andra sidan kan dom inte snurra runt och busa i koppel.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home