Labradorerna Sabina & Freddie

Tuesday, October 24, 2006

Tyresöträning i mörker och regn

Usch nu kommer verkligen den här trista tiden på året när det blir mörkt redan på eftermiddagen. Igår var det beckmörkt redan när vi kom till BK och regnet strilade ner. Men inte hindrade det en trägen hundtränare :-). Igår fick bara Sabina följa med. Tycker det blir lättare och effektivare att koncentrera sig på en hund i taget. Träningskompisar var Lotta och Billy. Vi har anmält oss till lydnadstävling i november så här ska tränas. Uffe var med också som materialare och coach. Inte så dumt faktiskt att träna i hällregn ibland. Både Lotta och jag upptäckte att våra hundar inte var så förtjusta i att gå i vattenpölarna så det blev punktträning på att gå fot genom dom. Har vi labradorer eller? Jag hade följande plan:
-Fotgående med externbelöning
-Inkallning med ställande
-Hopp
-Apportering
-Platsliggning

Lotta erbjöd sig att kommendera så jag körde fotgående mer tävlingsmässigt och struntatde i externbelöningen. Ville belöna under momentet hos mig. Sabina var riktigt duktig och hängde med bra. Petiga jag var inte riktigt nöjd med vänsterhalterna så efter att ha kommenderat Lotta tränade jag halter med externbelöning och som sagt att hålla position genom vattenpölar. När jag var nöjd gjorde jag en inkallning med en skål godis bakom Sabina. Oj vilket snyggt ställande hon gjorde. Det var lite skillnad mot morgonens träning där jag la en boll bakom. Konstigt att godisskålen är "värd" mer. Något att tänka på.

Hoppet gjorde jag tävlingsmässigt direkt och trots att hindret var högre än vanligt så blev momentet perfekt. Kul. Apporteringen träna jag bara greppet med träapporten och belöna genast Sabina plocka upp apporten. Fick låna metallen och fick Sabina att plocka upp den med fastän hon tycker den är döäcklig. Platsliggningen är inte heller något att säga om. Jag gick tillbaka efter 2 minuter och stog sedan en stund innan jag sa sitt. Sedan stod jag kvar med Sabina sittande brevid. Tanken är att hon ska vänja sig vid att momentet inte är slut i och med att hon sätter sig upp. Ibland tar det ju tid innan man får gå av planen. Avsluta med att träna vittringsapportering eftersom jag fick låna pinnar. Fortsatte med Niinas metod att strö godisar mellan pinnarna men jag fick inte till det riktigt. Inte så lätt att koncentrera sig kanske med en skeptisk Uffe bredvid. Jag ska nog köra det här hemma några gånger.
Det blev ett bra träningspass och kul med nya träningskompisar. Inför tävlingen så känns det som allt sitter förutom apporteringen. Så den ska tränas varje dag och sedan ska jag se till att jag har kört varje moment minst en gång i veckan. Det känns bra.

Freddie har inte fått träna så mycket. Igår morse kom det barn och störde som spela fotboll. Inte den bästa inlärningsmiljön för honom. Han har fått göra linjetag till matskålen och "hålla dummy"-övningar inne. Det går jättebra och Freddie är helt lugn och sansad. Lägger han sig ner så tar jag bara dummyn och sysslar med annat en stund. Jag gör ingen affär av det och tränar liksom i förbigående. Ikväll ska Freddie få följa med och träna.

2 Comments:

  • At 1:22 AM, Anonymous Anonymous said…

    Mörkt, kallt och regn men vad gör man inte för sina fyrbenta vänner ;o)

     
  • At 1:25 AM, Blogger Tina said…

    Höhö, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.
    Värre är att det nu blir kallt och då fryser man om godishanden.

     

Post a Comment

<< Home