Labradorerna Sabina & Freddie

Sunday, October 22, 2006

Viltspår

Idag var det dags för viltspårkurs. Det var Jaana i vår träningsgrupp som ordnat kursen och förutom Jaana var Susanne och Helena med. Egentligen tyckte jag inte att jag behövde gå kurs då jag klarat av Sabinas träning på egen hand. Men Maria som höll kursen hade många bra tips att komma med och stor erfarenhet av riktiga eftersök. Eftersom Freddie redan gått 2 st 100 m spår med vinkel la jag ett likadant idag. De andra la raka spår och lite kortare. Freddie fick gå sist och var väldigt laddad. Han fattade snabbt vad han skulle göra och rusade fram i spåret. Lite slag blev det men han var helt klart på spåret hela tiden. Lite skillnad mot de spår han gick i våras där han mycke tnoga undersökte varje blodfläck. Han tog vinkeln mycket snyggt och precist. Ja allt som Freddie ska göra går i turbofart. Det får bli ett längre spår nästa gång. Vi fick med oss klövar, blod och snittslar hem så vi kan öva. Jag fick prova med Maries vilstspårhalsband, det var mycket bättre än sele.

i morse blev det lite annan träning. Sabina fick träna fotgåendet med snygga starter och halter. När jag var nöjd försökte jag få till snygga ställanden men hon går ett par steg varje gång. Metoden jag använde var att jag sprang från Sabina och när hon kom upp i gallop så ropa jag stå och kasta en godis till henne. Sabina hade nog kunnat fortsätta men jag har för taskig kondis. Freddie fick också öva fotgående men jaktfot då. Han var duktig. Sen träna vi stadga med godis först och sen snörbollen. När jag backade med bestämda steg var det svårt att sitta kvar. Freddie lyckades till sist. Sen blev det koppelpromenad tills hundarna fick springa lösa. Träna inkallning med Freddie och belöna med dragkamp. Det har verkligen effekt på farten. Det blev mera fotträning för hans del. Jag tycker Freddie är väldigt lugn och harmonisk när han hålls kort.

2 Comments:

  • At 5:04 AM, Anonymous Anonymous said…

    Vill du ha ett tips för ställande med hjälp av klicker så kan jag förklara hur vi gjorde på kursen jag gick för Fanny. (Nu vet jag inte hur ni tränat innan iofs.)

     
  • At 2:47 AM, Blogger Tina said…

    ja det vill jag gärna ha, det är så svårt att få till det med Freddie.

     

Post a Comment

<< Home