Labradorerna Sabina & Freddie

Monday, October 30, 2006

Vilken helg!

Oj va mycket skoj vi hunnit med i helgen. Det började i lördags med älgjakt. Båda hundarna fick följa med i bilen men Freddie fick sitta kvar där medan Sabina följde med mig. Det blev 3 drev och 2 kalvar före lunch. Sabina var lite jobbig i början och fick gå kopplad nästan hela första drevet men sen så lugnade hon sig och kunde springa lös. Efter att ha stärkt oss med ärtsoppa så fick Freddie följa med på sista drevet. Han var aldeles exalterad över allt liv och alla dofter. Han älskar att springa och följa spår. Men det fick han inte utan det var kort koppel som gällde. En kalv till blev skjuten och sedan passade jag på att förse mig med lungor och lever till hundarna. Det blev en uppskattad middag och som tur var skulle jag bort på kvällen för lunga resulterar i väldigt mycket gaser i magen :-).
Efter snabbdusch så tog jag bilen ner till Djursnäs där mina jaktträningskompisar hyrt in Jens Palmqvist för en helgkurs. Jag hade bjudit in mig själv till middagen. Det bjöds på foundue, potatisgratäng en massa goda såser och röror och så ost till efterätt. Och så klart en massa prat. Klockan han bli över tolv innan jag kom iväg hemmåt igen. Tur att det var omställning till vintertid. Tiden går fort när man har trevligt.
Trevligt var det också på söndagens jaktlydnadskurs. Jag måste verkligen säga att Anita och Jörgen är suveräna på att variera något så tråkigt som stadga och fotgående. Det är många varianter på övningarna och stegvis upptrappning. Freddie skötte sig brta även om han kasta sig ut efter bollarna som kastades i början. Men han gick att få stadig så att jag till och med kunde gå och hämta en dummy som kastats. Men priset var att Freddie satt och skaka och mjälla när han behärska sig. Fotgåendet gick också bra och alla hundarna blev mycket konfunderade när vi gick banan- och myrsteg. Avslutningsvis blev det inkallning och Jörgen skådepelade så övertygande att Freddie var absolut säker på att han gömt något bland granarna. Att matte visslade märkte han inte ens. Anita tänkte på att inte vara lika övertygande och då gick det lite bättre. Nu har vi bara en vecka på oss att träna och var det inkallning som var läxan? Var det inget mer? Jag ska försöka träna Freddie i att titta på tänder för det gillar han inte.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home